Poruchy chování u dospívajících v kontextu socializace
Conduct disorders among adolescents in te context of socialization
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15041Identifikátory
SIS: 57842
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Morávková Krejčová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem této práce je zmapování faktorů, které se podílejí na vzniku a rozvoji poruch chování v kontextu socializace. Konkrétně se zabýváme rizikovými faktory na straně objektů a subjektů socializace a jejich vlivu na vznik a rozvoj poruch chování. Dále se orientujeme na načrtnutí povahy poruch chování v souvislosti s jejich projevy. Práce je pro přehlednost rozdělena na část teoretickou a na část empirickou. V první části této práce shrnujeme dosavadní poznatky o poruchách chování u dětí a dospívajících. Teoretická část zahrnuje kapitolu týkající se socializace. Konkrétně se zabýváme etapami socializace, prostředky (činiteli) socializace a způsoby socializace. Dále se věnujeme konkrétním prvkům socializačního procesu v souvislosti s poruchami chování, podrobněji se orientujeme zejména na prostředí rodiny, školy a vrstevnické skupiny. Následující kapitoly obsahují informace týkající se epidemiologie poruch chování a používaných diagnostických kritérií, jednotlivých poruch chování a jejich projevů. Určitý prostor ponecháváme také etiologii poruch chování, zabýváme se rizikovými faktory biologickými, psychologickými a sociálními. V závěru empirické části se dotýkáme řešení problémů dětí s poruchami chování - prevenci, výchovné intervenci a léčbě. Empirická část je tvořena kasuistikami čtyř jedinců - dvou...
This thesis is discussing conduct disorders among children and adolescents. The goal of this thesis is to map risk and dangerous factors and their influence in a context of socialization and look into its nature in relation to their acts of behavior. In order to preserve unity and coherence, this thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. In the first part, we present socialization, its phases, its means and its methods. Further, we concentrate on concrete elements of socialization, especially on family environment, school environment and peer groups. According to conduct behavior, we target the epidemiology and diagnostical criterions. We divide conduct disorders into conduct disorders with good prognosis and conduct disorders with bad prognosis and we describe these disorders. Then, we concentrate on a borad range of acting-out behaviors. We refer to both nonaggressive and aggressive behaviors. In following part, we mention etiology. We present risk factors, specifically biological, psychological and social risk factors. In conclusion of the theoretical part, we will talk about the prevention, the formative intervention and the therapy for children and adolescents engaged in conduct problems behaviors. The empirical part is based on four analysis, their content describes four different...