Environmentální výchova jako průřezové téma
Environmental Education as Cross - sectional Theme
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150592Identifikátory
SIS: 212907
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančaříková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
16. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
environmentální výchova, průřezové téma, environmentální gramotnost, environmentální programy, metodikyKlíčová slova (anglicky)
environmental education, cross - sectional theme, environmental literacy, environmental programs, methodologyTeoretická část práce shrnuje koncepci environmentální výchovy v českých kurikulárních dokumentech a porovnává koncepce finského a slovenského pojetí průřezových témat. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je využitelnost naučných středisek ekologické výchovy a zjistit důvod, proč případně školy nevyužívají naučná střediska. Výzkumná část se zabývá využitelností Doporučených očekávaných výstupů pro základní vzdělávání a tím, jak reálně probíhá výuka EVVO na školách. Výzkum ukázal, že určitá vágnost RVP ZV umožňuje školám až moc volné pojetí EVVO. Pedagogové postrádají metodiky do svých předmětů, kam mají přesně zařazovat EVVO. Důvod, proč pedagogové nenavštěvují naučná střediska ekologické výchovy jsou ceny nabídek programů pro školy.
The theoretical part of the thesis summarizes the concept of environmental education in Czech curricular documents and compares the concepts of Finnish and Slovak concepts of cross-cutting issues. The aim of the diploma thesis is to find out what is the usability of educational centers of ecological education and to find out the reason why schools do not use educational centers. The research part deals with the usability of the Recommended Expected Outcomes for basic education and how the teaching of EVVO in schools really takes place. Research has shown that a certain vagueness of the FEP ZV allows schools a very free concept of EVVO. Educators lack methodologies in their subjects, where they should precisely include EVVO. The reason why teachers do not visit ecological education centers is the prices of program offers for schools.