Improvizace jako kompoziční technika a její využití v hudební a pedagogické praxi.
Improvisation like a composer technique - use in praxis.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15126Identifikátory
SIS: 59556
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Perglerová, Marka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Improvizace stála u zrodu veškerého hudebního činění člověka. Bez schopnosti improvizovat - neboli hudebně tvořit - by nevzniklo žádné z velkých děl, o kterých dodnes přednášejí učitelé dějin hudby. V této práci jsem se pokusila shrnout již známá historická a teoretická fakta o improvizaci jako jedné ze základních možností hudebního vyjádření, zachytit tuto problematiku z pohledů teoretiků různých, nejen hudebních, oborů a doplnit ji o některá novější fakta, která zatím nebyla systematicky teoreticky zpracována. Jako jistou zvláštnost jsem uvedla rozbor skladby Z. Vostřáka, jejíž verbální partitura byla ve své době důležitým novátorským počinem. Komunistický režim však tomuto autorovi znemožňoval vlastní umělecku realizaci natolik, že Kniha principů mohla být poprvé představena veřejnosti až po třiceti letech od svého vzniku, osmnáct let po autorově smrti.
This thesis summarizes already known historical and theoretical facts about music improvizing and amends them with new cognisances which were not systematically elaborated yet. It contains analysis of composition written by Zbyněk Vostřák called Kniha principů. This composition is based on the verbal score and in the time of i t ' s creation it was an important innovative induction. Part of this thesis is devoted to the author's experiment at basic school with fourteen and fifteen years old students. Objective of this experiment was to prove importance of music improvizing and its implementation to every day work in classess which are not specialized in music. The author believes, that including improvizing techniques to process of creative musical teaching could be aestethic contribution not just for students, but also for teachers. This thesis results from specialized literature of Czech authors listed in the bibliography.