dc.contributor.advisor | Nedělka, Michal | |
dc.creator | Fliegerová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T11:42:30Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T11:42:30Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15126 | |
dc.description.abstract | This thesis summarizes already known historical and theoretical facts about music improvizing and amends them with new cognisances which were not systematically elaborated yet. It contains analysis of composition written by Zbyněk Vostřák called Kniha principů. This composition is based on the verbal score and in the time of i t ' s creation it was an important innovative induction. Part of this thesis is devoted to the author's experiment at basic school with fourteen and fifteen years old students. Objective of this experiment was to prove importance of music improvizing and its implementation to every day work in classess which are not specialized in music. The author believes, that including improvizing techniques to process of creative musical teaching could be aestethic contribution not just for students, but also for teachers. This thesis results from specialized literature of Czech authors listed in the bibliography. | en_US |
dc.description.abstract | Improvizace stála u zrodu veškerého hudebního činění člověka. Bez schopnosti improvizovat - neboli hudebně tvořit - by nevzniklo žádné z velkých děl, o kterých dodnes přednášejí učitelé dějin hudby. V této práci jsem se pokusila shrnout již známá historická a teoretická fakta o improvizaci jako jedné ze základních možností hudebního vyjádření, zachytit tuto problematiku z pohledů teoretiků různých, nejen hudebních, oborů a doplnit ji o některá novější fakta, která zatím nebyla systematicky teoreticky zpracována. Jako jistou zvláštnost jsem uvedla rozbor skladby Z. Vostřáka, jejíž verbální partitura byla ve své době důležitým novátorským počinem. Komunistický režim však tomuto autorovi znemožňoval vlastní umělecku realizaci natolik, že Kniha principů mohla být poprvé představena veřejnosti až po třiceti letech od svého vzniku, osmnáct let po autorově smrti. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Improvizace jako kompoziční technika a její využití v hudební a pedagogické praxi. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-20 | |
dc.description.department | Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 59556 | |
dc.title.translated | Improvisation like a composer technique - use in praxis. | en_US |
dc.contributor.referee | Perglerová, Marka | |
dc.identifier.aleph | 001011961 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Improvizace stála u zrodu veškerého hudebního činění člověka. Bez schopnosti improvizovat - neboli hudebně tvořit - by nevzniklo žádné z velkých děl, o kterých dodnes přednášejí učitelé dějin hudby. V této práci jsem se pokusila shrnout již známá historická a teoretická fakta o improvizaci jako jedné ze základních možností hudebního vyjádření, zachytit tuto problematiku z pohledů teoretiků různých, nejen hudebních, oborů a doplnit ji o některá novější fakta, která zatím nebyla systematicky teoreticky zpracována. Jako jistou zvláštnost jsem uvedla rozbor skladby Z. Vostřáka, jejíž verbální partitura byla ve své době důležitým novátorským počinem. Komunistický režim však tomuto autorovi znemožňoval vlastní umělecku realizaci natolik, že Kniha principů mohla být poprvé představena veřejnosti až po třiceti letech od svého vzniku, osmnáct let po autorově smrti. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis summarizes already known historical and theoretical facts about music improvizing and amends them with new cognisances which were not systematically elaborated yet. It contains analysis of composition written by Zbyněk Vostřák called Kniha principů. This composition is based on the verbal score and in the time of i t ' s creation it was an important innovative induction. Part of this thesis is devoted to the author's experiment at basic school with fourteen and fifteen years old students. Objective of this experiment was to prove importance of music improvizing and its implementation to every day work in classess which are not specialized in music. The author believes, that including improvizing techniques to process of creative musical teaching could be aestethic contribution not just for students, but also for teachers. This thesis results from specialized literature of Czech authors listed in the bibliography. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010119610106986 | |