Health literacy among drug users
Zdravotní gramotnost uživatelů návykových látek
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/151344/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151344Identifikátory
SIS: 197459
Kolekce
- Kvalifikační práce [4442]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukavská, Kateřina
Popesko, Boris
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
21. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
zdravotní gramotnost, návykové látky, alkohol, veřejné zdravíKlíčová slova (anglicky)
health literacy, substance use, alcohol, public healthVýchodiska: Jedinci s poruchami způsobenými užíváním návykových látek jsou náchylní k nízké zdravotní gramotnosti v důsledku rizikových faktorů souvisejících s jejich osobními a socioekonomickými charakteristikami. Současné znalosti jsou omezené, pokud jde o pocho- pení, zda nízká zdravotní gramotnost přispívá k nepříznivým zdravotním výsledkům a zda ovlivňuje chování související s užíváním návykových látek v této populaci. Design: Průzkumná průřezová studie s využitím dotazníkového šetření. Cíle: Zkoumat mnohorozměrnou zdravotní gramotnost a její koreláty u pacientů léčených v rezidenčních programech léčby závislostí a zkoumat zdravotní gramotnost jako prediktor subjektivních zdravotních ukazatelů a kvality života. Nastavení: Rezidenční programy léčby závislostí (tj. detoxikační jednotky, ústavní péče, tera- peutické komunity) v České republice. Participanti: Byly analyzovány údaje 613 pacientů léčených v rezidenčních programech léčby závislostí pro poruchy duševní a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek (F10-F19, MKN-10). Metody měření: Zdravotní gramotnost byla měřena pomocí české verze European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q47). Byly shromážděny údaje o socioekonomických charakteristikách účastníků, subjektivních zdravotních ukazatelích a kvalitě života, chování...
Background: Individuals with substance use disorders are likely to have low health literacy due to risk factors related to their personal and socioeconomic characteristics. Current knowl- edge is limited in understanding whether low health literacy contributes to adverse health outcomes and whether it influences the substance use behavior of this population. Design: An exploratory cross-sectional study using a questionnaire survey. Aims: To explore multidimensional health literacy and its correlates in patients treated in residential addiction treatment programs and investigate health literacy as a predictor of self- reported health indicators and quality of life. Setting: Multiple residential addiction treatment programs (i.e., detoxification units, inpatient care, therapeutic communities) in the Czech Republic. Participants: Data of 613 patients treated in residential addiction treatment programs for mental and behavioral disorders due to psychoactive substance use (F10-F19, ICD-10) were analyzed. Measurements: Health literacy was measured using the Czech version of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q47). Data on participants' socioeconomic characteristics, self-reported health indicators and quality of life, substance use behavior, and treatment experiences were...