Program prevence sexuálního zneužívání dětí v pedagogické práci učitele primární školy
Prevention Program of Children Sexual Abuse for Elementary School Teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15145Identifikátory
SIS: 58561
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanušová, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Sexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná.
Child sexual abuse is not a recent phenomenon, but its prevalence is nowadays getting wider attention and new ways of its prevention are being found. Children are in this respect the greatest group at risk and they can suffer the consequences of abuse for the rest of their lives. Teachers play a very significant role in recognizing the symptoms of abuse and in knowing how to work with the child victim. This thesis focuses on describing the actions teachers should take when encountering a child who has been abused, on describing the environment and background of child abuse and on describing the ways victims usually behave. A very important part of this thesis constitutes of a chapter on juridical demarcations. My research is based on the outcomes of a questionnaire that was given to 80 teachers of 11 elementary schools in the Czech and Slovak Republics. In conclusion I am presenting a proposal of a prevention program of child sexual abuse with useful tips for teachers. I hope that my thesis will in this respect be inspiring and useful.