dc.contributor.advisor | Marádová, Eva | |
dc.creator | Pelcerová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T11:46:26Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T11:46:26Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15145 | |
dc.description.abstract | Child sexual abuse is not a recent phenomenon, but its prevalence is nowadays getting wider attention and new ways of its prevention are being found. Children are in this respect the greatest group at risk and they can suffer the consequences of abuse for the rest of their lives. Teachers play a very significant role in recognizing the symptoms of abuse and in knowing how to work with the child victim. This thesis focuses on describing the actions teachers should take when encountering a child who has been abused, on describing the environment and background of child abuse and on describing the ways victims usually behave. A very important part of this thesis constitutes of a chapter on juridical demarcations. My research is based on the outcomes of a questionnaire that was given to 80 teachers of 11 elementary schools in the Czech and Slovak Republics. In conclusion I am presenting a proposal of a prevention program of child sexual abuse with useful tips for teachers. I hope that my thesis will in this respect be inspiring and useful. | en_US |
dc.description.abstract | Sexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Program prevence sexuálního zneužívání dětí v pedagogické práci učitele primární školy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-14 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58561 | |
dc.title.translated | Prevention Program of Children Sexual Abuse for Elementary School Teachers | en_US |
dc.contributor.referee | Hanušová, Jaroslava | |
dc.identifier.aleph | 000969618 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Sexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Child sexual abuse is not a recent phenomenon, but its prevalence is nowadays getting wider attention and new ways of its prevention are being found. Children are in this respect the greatest group at risk and they can suffer the consequences of abuse for the rest of their lives. Teachers play a very significant role in recognizing the symptoms of abuse and in knowing how to work with the child victim. This thesis focuses on describing the actions teachers should take when encountering a child who has been abused, on describing the environment and background of child abuse and on describing the ways victims usually behave. A very important part of this thesis constitutes of a chapter on juridical demarcations. My research is based on the outcomes of a questionnaire that was given to 80 teachers of 11 elementary schools in the Czech and Slovak Republics. In conclusion I am presenting a proposal of a prevention program of child sexual abuse with useful tips for teachers. I hope that my thesis will in this respect be inspiring and useful. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009696180106986 | |