Zobrazit minimální záznam

Prevention Program of Children Sexual Abuse for Elementary School Teachers
dc.contributor.advisorMarádová, Eva
dc.creatorPelcerová, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-10T11:46:26Z
dc.date.available2017-04-10T11:46:26Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15145
dc.description.abstractChild sexual abuse is not a recent phenomenon, but its prevalence is nowadays getting wider attention and new ways of its prevention are being found. Children are in this respect the greatest group at risk and they can suffer the consequences of abuse for the rest of their lives. Teachers play a very significant role in recognizing the symptoms of abuse and in knowing how to work with the child victim. This thesis focuses on describing the actions teachers should take when encountering a child who has been abused, on describing the environment and background of child abuse and on describing the ways victims usually behave. A very important part of this thesis constitutes of a chapter on juridical demarcations. My research is based on the outcomes of a questionnaire that was given to 80 teachers of 11 elementary schools in the Czech and Slovak Republics. In conclusion I am presenting a proposal of a prevention program of child sexual abuse with useful tips for teachers. I hope that my thesis will in this respect be inspiring and useful.en_US
dc.description.abstractSexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleProgram prevence sexuálního zneužívání dětí v pedagogické práci učitele primární školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-14
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId58561
dc.title.translatedPrevention Program of Children Sexual Abuse for Elementary School Teachersen_US
dc.contributor.refereeHanušová, Jaroslava
dc.identifier.aleph000969618
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná.cs_CZ
uk.abstract.enChild sexual abuse is not a recent phenomenon, but its prevalence is nowadays getting wider attention and new ways of its prevention are being found. Children are in this respect the greatest group at risk and they can suffer the consequences of abuse for the rest of their lives. Teachers play a very significant role in recognizing the symptoms of abuse and in knowing how to work with the child victim. This thesis focuses on describing the actions teachers should take when encountering a child who has been abused, on describing the environment and background of child abuse and on describing the ways victims usually behave. A very important part of this thesis constitutes of a chapter on juridical demarcations. My research is based on the outcomes of a questionnaire that was given to 80 teachers of 11 elementary schools in the Czech and Slovak Republics. In conclusion I am presenting a proposal of a prevention program of child sexual abuse with useful tips for teachers. I hope that my thesis will in this respect be inspiring and useful.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009696180106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV