Initiating Acts in Classroom Discourse
Iniciace v diskurzu ve třídě
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15148Identifikátory
SIS: 58498
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matuchová, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
22. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Smyslem této diplomové práce je přispět k lingvistické a didaktické analýze diskurzu ve třídě. Lingvistické analýzy a interpretace vycházejí z klasifikace iniciací navržené A. B. M. Tsui a zkoumají druh, pořadí a frekvenci výskytu iniciací. Z didaktické stránky je pozornost soustředěna na potenciální korelace mezi iniciacemi učitele/ky na straně jedné a rozdělením studentů do skupin, základními jazykovými dovednostmi a pořadím jednotlivých činností na straně druhé. S ohledem na tato kritéria jsme analyzovali čtyři vyučovací hodiny čtyř různých učitelek anglického jazyka a hledali společné a odlišné vlastnosti jejich iniciací a v obecnější rovině také shodné a rozdílné rysy iniciací na nižším a vyšším stupni gymnázia. Závěrem jsme shrnuli naše lingvistické i didaktické poznatky, naznačili jevy, které se zdají být typické pro diskurz ve třídě, a navrhli možnosti dalšího zkoumaní, včetně důležitých faktorů, jež by měly být zohledněny.
This thesis is a contribution to the linguistic and methodological analysis of classroom discourse. The linguistic analyses and interpretations, based on the classification of initiating acts suggested by A. B. M. Tsui, examine the kind, sequence, and frequency of initiating acts. The methodological ones search for any correlations between teachers' initiations on the one hand and grouping of the students, basic language skills, and instructional sequences on the other hand. Considering these criteria, four lessons taught by four different teachers are analysed in terms of the similarities and differences between their initiations, and furthermore, typical initiations in lower and higher secondary school lessons in general are looked for. Finally, our findings are summed up, classroom-specific features outlined and other options for further research, including relevant factors which need to be taken into consideration, are suggested.