Problematika výběru dětí do ZUŠ a do ZŠ s RVHV.
The selection of children in the music schools.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15320Identifikátory
SIS: 59554
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kodejška, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovství
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce s názvem Problematika výběru dětí do Základní umělecké školy a do základní školy s rozšířenou výukou hudební výchovy se zabývá především analýzou prověrek hudebnosti. V první kapitole jsou charakterizovány oba typy škol jako instituce poskytující kontinuální hudební vzdělávání. Druhá kapitola je věnována problematice hudebních schopností, jejich klasifikaci a diagnostice. Hudební schopnosti jsou zjišťovány nejčastěji formou testů. Příklady standardizovaných testů hudebnosti uvádím v kapitole č. 2.4. Těžiště práce spočívá v kapitole č. 3, která přináší analýzu prověrek hudebnosti tak, jak jsou prováděny v konkrétních školách. Jedná se o modelové příklady různých typů škol. V praktické části práce popisuji prověrky hudebnosti, které používám ve své praxi. Na základě analýzy současného stavu jsem navrhla nový způsob prověřování hudebních schopností dětí, které je zaměřené na motivaci a zážitek. Uvedená cvičení se mohou stát inspirací pro učitele hudební výchovy i učitele hudební nauky v ZUŠ a přispět tak k obohacení jejich práce.
The thesis called Problems of accepting children to a school of arts or a primary school with extended music education discusses testing of musical abilities. The first chapter defines the two school types as institutions providing continual education in music. The second chapter introduces the topic of musical abilities, their classification and diagnostics. Musical abilites are assessed most frequently by means of a test. Examples of standardized tests of musicality are given in chapter 2.4. Important part of the thesis is chapter 3, which presents actual tests of musicality as performed in individual schools. For this purpose I collaborated with multiple schools representing different school types. The practical part of the thesis describes particular tests of musicality I use in my teaching. Having performed an analysis of the present state I proposed a new way of testing children's musical abilities, with focus on motivation and experience. The exercises presented here may become inspiration to music teachers at both primary schools and schools of arts and possibly enrich their work.