Prostor a skutečnost v malířství
Space and Reality in Artistic Paitings
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15411Identifikátory
SIS: 58855
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šamšula, Pavel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce pojednává o možnostech budování prostoru v uměleckých obrazech, představuje variace ustálených forem zobrazení skutečnosti, a to na příkladech reprezentujících různé umělecké epochy. První část "Prostředky budování prostoru v uměleckém obraze" obsahuje pojednání o hlavních principech obrazového prostoru doplněné v krátkých exkurzech o další souvislosti, které mají vztah k samotnému malířskému umění. Tato část práce je složena z pohledů na jednotlivá díla, která jsou především příklady použití různých prostředků k zachycení vícerozměrného prostoru. Druhá část nazvaná "Výtvarný jazyk" je shrnutím výsledků průzkumu týkajícího se čtení obrazů studenty a obsahuje též návrh didaktické aplikace. Třetí část s názvem "Prostor a skutečnost v malířství - teoretický a iluzivní prostor" obsahuje teoretický rozbor výtvarné části diplomové práce s podrobným popisem výstavby obrazového diptychu.
This thesis, regarding the possibilities of space constructing in panitings, presents various settled forms of displaying the reality on examples. These examples are representative of different artistic epoches. The firsts part "Resources of space constructing in artistic painting", includes the treatise concerning the main principles of space as it applies to painting. It also includes a short essays about other contexts related to artistic paintings. This part of the thesis has been compiled from different critiques of individual works illustrating different aspects of representation in multi-dimentional space. The second part "Language of Art" is a resume of the survey how students understand paitings and it also contains a suggestion of a didactic application. The third part "Space and reality in Art, theoretic and illusional space" takes the practical part of this thesis to a new level and combines it with theory, while at the same time adding a detailed description of creating a diptych (2 part painting)