Zobrazit minimální záznam

Position of a pupil within the clasroom on elementary school
dc.contributor.advisorViktorová, Ida
dc.creatorKadlecová, Eliška
dc.date.accessioned2017-04-10T12:59:04Z
dc.date.available2017-04-10T12:59:04Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15447
dc.description.abstractThe focus of the thesis is in the relations among children in a classroom. It examines the position of a child in the social group of a classroom on elementary school. The theoretical part of the thesis describes, according to literature, a school classroom and pupils from the psychological and sociological point of view. It engages in psychological development and socialization of child of this age, the school as a social institution and other factors of influence on relationships among the children and last but not least, it introduces cathegories of the position of a pupil in a group. Further point of the theoretical part of the thesis is also an inquiry into a classroom as whole and into a particular pupil. The last topic of the theoretical part is intervention and its methods. A practical part follows. Its aim is to find the social positions of individuals in a particular classroom and the relations the children have there. In the period of one year, I was watching pupil's behaviour in two particular classrooms - third and fourth year - of an elementary school in Barrandov in Prague. For the research I used the method of observation. For achieving the objectives of the thesis I used a sociometrical test. The results of the research are elaborated in table charts and graphs. The information found shows...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na vztahy žáků, zkoumá pozici žáka v kolektivu školní třídy na prvním stupni základní školy. Teoretická část rozpracovává, na základě odborné literatury, školní třídu a žáky z psychologického a sociologického hlediska. Zabývá se psychickým vývojem a socializací dítěte školního věku, školou jako sociální institucí, dále faktory, které ovlivňují vztahy žáků, a v neposlední řadě předkládá typické kategorie pozice žáka ve skupině. Mezi další aspekty teoretické části patří diagnostika školní třídy i žáka a tato část je zakončena intervencí a jejími metodami. Navazující praktická část si klade za cíl zjistit status jednotlivců konkrétní třídy a popsat vztahy, které mezi sebou děti mají. Po dobu jednoho roku jsem pozorovala chování žáků ve vybrané třídě, třetího a čtvrtého ročníku, základní školy na Barrandově. Pro diagnostikování žáků jsem použila metodu pozorování a pro získání přehledných hodnot jsem využila sociometrický test. Výsledky tohoto výzkumu jsou zpracovány formou tabulek a grafů. Zjištěné skutečnosti ukazují pozice žáků a jejich vývoj v konkrétní třídě a vyúsťují ve zhodnocení celé sociální situacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePozice žáka ve třídě na 1. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-15
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId60445
dc.title.translatedPosition of a pupil within the clasroom on elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeHadj - Moussová, Zuzana
dc.identifier.aleph000976736
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na vztahy žáků, zkoumá pozici žáka v kolektivu školní třídy na prvním stupni základní školy. Teoretická část rozpracovává, na základě odborné literatury, školní třídu a žáky z psychologického a sociologického hlediska. Zabývá se psychickým vývojem a socializací dítěte školního věku, školou jako sociální institucí, dále faktory, které ovlivňují vztahy žáků, a v neposlední řadě předkládá typické kategorie pozice žáka ve skupině. Mezi další aspekty teoretické části patří diagnostika školní třídy i žáka a tato část je zakončena intervencí a jejími metodami. Navazující praktická část si klade za cíl zjistit status jednotlivců konkrétní třídy a popsat vztahy, které mezi sebou děti mají. Po dobu jednoho roku jsem pozorovala chování žáků ve vybrané třídě, třetího a čtvrtého ročníku, základní školy na Barrandově. Pro diagnostikování žáků jsem použila metodu pozorování a pro získání přehledných hodnot jsem využila sociometrický test. Výsledky tohoto výzkumu jsou zpracovány formou tabulek a grafů. Zjištěné skutečnosti ukazují pozice žáků a jejich vývoj v konkrétní třídě a vyúsťují ve zhodnocení celé sociální situacecs_CZ
uk.abstract.enThe focus of the thesis is in the relations among children in a classroom. It examines the position of a child in the social group of a classroom on elementary school. The theoretical part of the thesis describes, according to literature, a school classroom and pupils from the psychological and sociological point of view. It engages in psychological development and socialization of child of this age, the school as a social institution and other factors of influence on relationships among the children and last but not least, it introduces cathegories of the position of a pupil in a group. Further point of the theoretical part of the thesis is also an inquiry into a classroom as whole and into a particular pupil. The last topic of the theoretical part is intervention and its methods. A practical part follows. Its aim is to find the social positions of individuals in a particular classroom and the relations the children have there. In the period of one year, I was watching pupil's behaviour in two particular classrooms - third and fourth year - of an elementary school in Barrandov in Prague. For the research I used the method of observation. For achieving the objectives of the thesis I used a sociometrical test. The results of the research are elaborated in table charts and graphs. The information found shows...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009767360106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV