Spolupráce logopeda s rodinou dítěte s narušenou komunikační schopností
Cooperation of the speech therapist with family of children suffering from communication disability
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15457Identifiers
Study Information System: 59406
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Štěpáníková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce je věnována spolupráci logopeda s rodinou dítěte s narušenou komunikační schopností, přičemž je především zaměřena na vzdělávací aktivity pro rodiče dětí s tímto typem postižení. Práce je členěna do čtyř kapitol. V prvních třech kapitolách se zabývám teoretickým vymezením základních pojmů, strukturou a formami logopedické péče v ČR, analýzou dostupných zahraničních podpůrných programů pro rodiče dětí s narušenou komunikační schopností a také popisem aktivit rozličných občanských sdružení s logopedickým i jiným zaměřením. Čtvrtá kapitola je zaměřena prakticky, první část je věnována analýze dotazníkového šetření zaměřeného na zmapování vzdělávacích aktivit pro rodiče. Obsahem druhé části čtvrté kapitoly je vlastní experiment-vytvoření podpůrného programu pro rodiče dětí s vývojovou dysfázií. Vytvoření tohoto podpůrného programuje hlavním cílem diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA: spolupráce logopeda s rodinou, logopedická péče, rodičovský podpůrný program, vývojová dysfázie
This dissertation is engaged in cooperation of the speech therapist and the family of a child suffering from a communication disability, especially it is focused on educational activities for parents of children thus affected. The work is divided into four chapters. In the first three chapters I define basic terminology, structure and forms of logopedics care in the Czech Republic, I analyze available foreign supporting programmes for parents of children with communication disabilities and also I describe activities of various citizen-action public groups contracted on logopaedics and else.The fourth chapter has a practical focus, its firts part is dealing with analysis of a via qusetionnaire survey aimed at educational activities for parents. The sekond part of the last chapter features my own experiment-to create a supporting programme for parents of children with a specific language impairment. Creating of this supporting porgramme is the main aim of my dissertation work. KEY WORDS: cooperation of the speech therapist with the family, logopedics care, supporting programme for parents, specific language impairment