Vývoj dětské kresby od pěti do osmi let
The children's drawing development from five to eight
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15460Identifikátory
SIS: 60290
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Naše sledování vývoje Aniččiných kreseb je u konce. Během více než tří let, kdy Probíhal sběr obrázků, došlo k mnohým změnám. Ty nejdůležitější z nich jsem se zde snažila popsat. Změnily se kresby, zobrazení nejdůležitějších prvků a jejich uspořádání na formátu papíru. Změnily se i žánry, které Anička používá. Od linie a plošného zobrazení jsme se dostali k perspektivě a zobrazení prostorovému. Předmětem změny Je však i celý Aniččin život. Na kreslení přestává mít čas a hlavně chuť, věnuje se jiným činnostem, které uspokojují její rostoucí duševní nároky. Snad byla tato cesta pro čtenáře příjemná. Její nevýhodou je nemožnost zobecnění a J!stě i řada metodologických omezení a chyb. Výhodou je zase návrat ke konkrétnímu dl'těti, možnost odhalit vztah mezi jeho životem, osobností a kresbou, kterou vytváří. Tento aspekt dnes v mnoha oblastech chybí, a tak jsem se pokusila svým nepatrným Přičiněním tuto mezeru zaplnit.
This work deals with children's drawing development. It's aim is to illustrate or confront the knowledge found in literature with my empirical material. The basis of this work is a collection of 69 drawings and other graphic creations of one girl in age from five-and-half to nine years. The pictures are ordered chronologically; they are in the biggest size possible in appendix. Reduced forms of pictures are printed and described in constituent chapters of practical part of this work. Theoretical part deals with wider background of formation, development and examination of children's drawing. It shows the most important authors who dealt with child's drawings from the end of 19lh century till now. Further I describe opinions of various authors who believe that child's drawing has much in common with archaic, natural nations' art and art generally. I ask and try to sum up reasons why actually the child draws.