dc.contributor.advisor | Jančařík, Antonín | |
dc.creator | Kučerová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T13:04:00Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T13:04:00Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/15470 | |
dc.description.abstract | The Diplom Thesis is divided into two parts - the theoretical and the practical one. In the theoretical part there are notes about history of the development of the abacuses, with the focus on the japanese abacus. As well as, with the basic principals of the counting with soroban (addition and subraction). In the practical part there is a description of the experimental teaching with the soroban with the children in the 3rd grade. It is followed by the analyse of this teaching and its conclusion. In this part there is lso a chapter discussing the using of soroban in the current Japanese school system. In the supplement there is a technique of the counting with soroban (multiplying and dividing). However this has not been used for the experiment. There are also added examples of the working sheets which i was using during my teaching. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána historie vývoje počítadel se zaměřením na japonské počítadlo a základní principy počítání na sorobanu (sčítání a odčítání). V praktické části je popsána experimentální výuka sorobanu žáků třetí třídy a analýza průběhu a výsledků této výuky. V této části je zařazena i kapitola pojednávající o využívání sorobanu v současném japonském školství. V příloze je uvedena technika počítání na sorobanu pro násobení a dělení, která však pro experiment již využita nebyla. Přiloženy jsou i ukázky pracovních listů, které jsem používala v průběhu své práce. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Budování číselných představ dětí ve věku 10-12 let pomocí sorbonu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-05-13 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 58438 | |
dc.title.translated | Building numerical images in 10-12 year old children using sorbon | en_US |
dc.contributor.referee | Slezáková, Jana | |
dc.identifier.aleph | 001007995 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána historie vývoje počítadel se zaměřením na japonské počítadlo a základní principy počítání na sorobanu (sčítání a odčítání). V praktické části je popsána experimentální výuka sorobanu žáků třetí třídy a analýza průběhu a výsledků této výuky. V této části je zařazena i kapitola pojednávající o využívání sorobanu v současném japonském školství. V příloze je uvedena technika počítání na sorobanu pro násobení a dělení, která však pro experiment již využita nebyla. Přiloženy jsou i ukázky pracovních listů, které jsem používala v průběhu své práce. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Diplom Thesis is divided into two parts - the theoretical and the practical one. In the theoretical part there are notes about history of the development of the abacuses, with the focus on the japanese abacus. As well as, with the basic principals of the counting with soroban (addition and subraction). In the practical part there is a description of the experimental teaching with the soroban with the children in the 3rd grade. It is followed by the analyse of this teaching and its conclusion. In this part there is lso a chapter discussing the using of soroban in the current Japanese school system. In the supplement there is a technique of the counting with soroban (multiplying and dividing). However this has not been used for the experiment. There are also added examples of the working sheets which i was using during my teaching. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010079950106986 | |