Umisťování dětí do dětského diagnostického ústavu v kontextu společenských změn
Placing children in children's diagnostic institutes in the context of social
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15478Identifiers
Study Information System: 60444
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Valentová, Lidmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Téma, kterému jsem se rozhodla věnovat ve své diplomové práci, se týká především dětí s poruchami chování, které absolvovaly diagnostický pobyt v Dětském diagnostickém ústavu v Praze. Svou pozornost jsem zaměřila zejména na typy poruch chování vyskytujících se u dětí umisťovaných na diagnostický pobyt, které jsou hlavním důvodem pro jejich umístění, rodinnou problematiku a možné příčiny poruch chování, které často s rodinným prostředím souvisejí. Cílem mého snažení je nastínit vývoj v oblasti týkající se problematiky umisťování dětí do diagnostického ústavu. Sleduji případné změny ve složení dětí, výskytu poruch chování a rodinném zázemí, které se ve zkoumaném souboru mohly během uplynulých několika let projevit. Proto název mé diplomové práce zní: "Umisťování dětí do dětského diagnostického ústavu v kontextu společenských změn".
This diploma thesis deals with the problems of placing children in children's diagnostic institutes in the context of social changes. The theoretical part of this diploma thesis is divided into 4 basic sections that are related to the domain of childhood and adolescence in today's society, possible causes of problematic behaviour of children, where the family plays a crucial role, the causes of placing children in diagnostic institutes and the care for individuals with problematic behaviour or in danger. The central part of my thesis consists of a research survey for which I chose study of documents as the research method. In the research survey I examine two groups of children - from 1991 and from 2006, placed in a children's diagnostic institute in Prague. The first group consists of 118 children and the second one of 112 children placed for diagnostic stay. The main question of the research survey is: What are the similarities and differences between the groups of children placed in the Children's Diagnostic Institute in Prague in 1991 and in 2006? I compared these two groups from the point of view of the following variables: reasons for placing the children in the diagnostic institute, family background, occurrence of behaviour disorders in different age groups and occurrence of behaviour disorders...