Využití metod zážitkové pedagogiky ve firemním vzdělávání
Application of methods of experiential education in corporate trainings
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/16018/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16018Identifikátory
SIS: 60606
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tureckiová, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
23. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce pojednává o možnostech využití metody učení zážitkem ve vzdělávání dospělých, zejména v profesním vzdělávání. Práce vymezuje pojem zážitková pedagogika a přibližuje historii tohoto pedagogického směru. Zaměřuje se na hru, jako na jeden z důležitých nástrojů učení zážitkem, a na podmínky jejího využití v rozvoji dospělých. Vysvětluje, jak hru pro dospělé připravovat a jak s ní pracovat, aby byla skutečným nástrojem rozvoje. Část textu je zaměřena na jednu z forem zážitkové pedagogiky, kterou jsou outdoorové kurzy. Popisuje, na jakých principech je založeno vzdělávání outdoorovou formou a jaké konkrétní podmínky musí outdoorový kurz splňovat, aby byl efektivním a bezpečným rozvojovým nástrojem profesních kompetencí, nikoli pouze prostředkem pro pobavení, resp. aktivní odpočinek účastníků kurzu. V textu jsou přiblíženy některé typy užívaných programů, tedy jaké hry a cvičení mohou outdoorové kurzy obsahovat, včetně cílů, které mohou tyto programy naplnit. Zmiňovány jsou nejen výhody outdoorového vzdělávání, ale i jeho nezanedbatelné limity. V závěru této bakalářské práce je v krátkosti popsáno, jaké jsou současné trendy ve využívání zážitkové pedagogiky, resp. outdoorového rozvoje.
The bachelor thesis discusses possible applications of the experiential learning method in adult education, mainly in professional training. The thesis defines the experiential pedagogy concept and covers the history of this area of pedagogy. It focuses on games as an important experiential learning tool as well as on conditions of their application in the development of adults. It explains how to prepare a game for adults and how to work with it to make it a real developmental tool. One section of the text focuses on outdoor trainings as a form of experiential pedagogy. It describes what principles the outdoor training is based on and which specific conditions the outdoor training must comply with in order to become an efficient and safe tool for the development of professional competences, and not only the means for entertainment and/or active relaxation for the course participants. The text mentions several types of programmes used, i.e. games and exercises that may be included in outdoor courses as well as possible objectives that may be achieved through these programmes. Not only benefits but also limitations that are not negligible are mentioned. The final part of this bachelor thesis shows the outline of current trends in the application of experiential pedagogy and/or outdoor development.