Přirozený zákon v díle Boženy Komárkové
The Natural Law In The Work Of Božena Komárková
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16873Identifikátory
SIS: 57822
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trojan, Jakub
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
24. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Božena Komárková se ve svém díle věnovala problematice přirozeného zákona / přirozeného práva především v rámci studia lidských práv. Tvrdila, že přirozený zákon je "nepřirozeným" kulturním výtvorem člověka. Komárková byla oslovena biblí a biblickým způsobem vyjadřování o úloze práva, zákona, lidských institucí a řádů. Bible jim odnímá absolutní platnost, relativizuje je. Bibli jsou cizí představy o přirozeném zákonu. Biblický kánon neobsahuje jen jedno Desatero jako absolutní, nadčasově platný, přirozený zákon. V bibli se nalézá více desater a každé z nich je vysloveno do určité situace - má svůj kontext. Biblické svědectví není pro Boženu Komárkovou automatickým zdrojem věčných, nadčasových pravd. Bible nám může dopomáhat k tomu, abychom objevovali pozemsko- časnou, konkrétně-tělesnou a mezilidskou dimenzi naší existence. Vliv biblického způsobu myšlení nalezla Komárková v reformaci. Reformační pojetí práva je v rozporu s přirozenopravní linií. Komárková upozornil, že s Kalvínem končí tradiční chápání přirozeného práva. Nesouhlas Karla Bartha s jakýmkoli druhem přirozeného zákona v etické oblasti je pouze uplatněním jeho obecného nesouhlasu s přirozenou theologií. Komárková vyslovila závažnou tezi, že přirozený zákon je svojí postatou křesťanství cizí. Víra v živého Boha je pro Komárkovou hrází proni...
Božena Komárková put her brain to a natura law/natural justice in her study of human rights. She said that a natural law is unnatural artificial human aftifact. Komárková was influenced by The Bible and a Biblical way of a justice, law and human institutions and orders. They lost their absolute validity/authenticity, they were relative in The Bible. In The Bible is not exist any natural law. There is not only one absolute Decalog - one ordinary code - in the biblical canon There are more of the Decalogs and each of them is contextualized. The Bible helps us to find new dimension (terrestrial-time, corporeality and interpersonal) of ouf being. Komárková find an influence of biblical way of thinking in The Reformation. There is adiscrepancy between a reformation way of law and a natural law. Komárková advised of a fact that Jean Calvin finished the epoch of traditional natural law thinking. Disagreement of Karl Barth with every kind of a natural law in ethical area is just his objective disagreement with a natural theology. Komárková heavy said that a natural law is far away from The Christianity. Komárková see the faith in living God as a barrier against human tendency to absolute all knowledge. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)