Zobrazit minimální záznam

Phenomenon of Music. Music in context of fundamental motives of Heidegger's early thinking
dc.contributor.advisorBenyovszky, Ladislav
dc.creatorVýravský, Vojtěch
dc.date.accessioned2022-04-19T17:54:39Z
dc.date.available2022-04-19T17:54:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171845
dc.description.abstractThe thesis is an attempt to put the topic of music into context of Martin Heidegger's early and partially middle thinking. It proceeds mainly from two impulses: firstly from Heidegger's claim of overcoming the aesthetical, i.e. the metaphysical conception of the work of art, secondly from the big question mark above the empty space through which is the music in Heidegger's penetrating thinking of the essence of art present. In the first part the thesis shows reasons, why is Heidegger calling for the overcoming of the aesthetics, and tries to show the hidden assumptions in which the aesthetics always moves and which darken the original attitude to the work of art which means also to the music. We shows mainly three of them: the scheme of subject and object, the scheme of form and matter and approaching the work of art as an object (Gegenstand) of presentation (Vorstellung). In the second part of the thesis we are attempting to overcoming this schemes through the way of phenomenological revealing of the essential structures of music. An important clue to this is the phenomenon of touch. This leads to the comprehension of music as the manner of "Being-in-the-world" which is constituted by three moments: attunement (Stimmung), understanding and discourse (Rede). Thus shows music itself as an...en_US
dc.description.abstractPráce je pokusem zasadit téma hudby do kontextu primárně tzv. "raného", ale částečně i "středního" období myšlení Martina Heideggera. Vychází přitom zejména ze dvou podnětů: jednak z Heideggerova tvrzení, že je třeba překonat estetické, tedy metafysické pojetí uměleckého díla, a jednak z velkého otazníku nad prázdným místem, jímž je hudba v rámci Heideggerova pronikavého promýšlení bytnosti umění přítomna. V první části ukazuje důvody, proč Heidegger volá po překonání estetiky, a pokouší se vykázat skryté předpoklady, v nichž se estetika vždy pohybuje a jež zatemňují původní přístup k uměleckému dílu, tedy i k hudbě. Jako základní metafysické předpoklady (hudební) estetiky je zde odkryto zejména trojí: schéma forma-látka, schéma subjekt-objekt a pojímání uměleckého díla jako před-mětu před-stavy. Ve druhé části práce je potom učiněn pokus o překonání těchto schémat cestou fenomenologického odhalování bytostných struktur hudby. Významným vodítkem je při tom nejprve fenomén dotyku hudby. Ten vede k pochopení hudby jako způsobu 'bytí ve světě' konstituovaného třemi momenty: náladou, rozuměním a řečí. Hudba se tak ukazuje jako způsob odemykání 'bytí tu', tedy jako artikulace naladěné srozumitelnosti pobytu a její sdělování spolupobytu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectHeideggercs_CZ
dc.subjecthudbacs_CZ
dc.subjectestetikacs_CZ
dc.subjectsubjekt a objektcs_CZ
dc.subjectsvětcs_CZ
dc.subjectbytícs_CZ
dc.subjectfenoméncs_CZ
dc.subjectnáladacs_CZ
dc.subjectdotykcs_CZ
dc.subjectHeideggeren_US
dc.subjectmusicen_US
dc.subjectaestheticsen_US
dc.subjectsubject and objecten_US
dc.subjectworlden_US
dc.subjectbeingen_US
dc.subjectphenomenen_US
dc.subjectattunementen_US
dc.subjecttouchen_US
dc.titleFenomén hudby. Hudba v kontextu základních motivů Heideggerova raného myšlenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-07
dc.description.departmentProgram Německá a francouzská filosofiecs_CZ
dc.description.departmentProgramme Deutsche und französische Philosophieen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId192772
dc.title.translatedPhenomenon of Music. Music in context of fundamental motives of Heidegger's early thinkingen_US
dc.contributor.refereeNovotný, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNěmecká a francouzská filozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman and French Philosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Německá a francouzská filosofiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Deutsche und französische Philosophieen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmecká a francouzská filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman and French Philosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce je pokusem zasadit téma hudby do kontextu primárně tzv. "raného", ale částečně i "středního" období myšlení Martina Heideggera. Vychází přitom zejména ze dvou podnětů: jednak z Heideggerova tvrzení, že je třeba překonat estetické, tedy metafysické pojetí uměleckého díla, a jednak z velkého otazníku nad prázdným místem, jímž je hudba v rámci Heideggerova pronikavého promýšlení bytnosti umění přítomna. V první části ukazuje důvody, proč Heidegger volá po překonání estetiky, a pokouší se vykázat skryté předpoklady, v nichž se estetika vždy pohybuje a jež zatemňují původní přístup k uměleckému dílu, tedy i k hudbě. Jako základní metafysické předpoklady (hudební) estetiky je zde odkryto zejména trojí: schéma forma-látka, schéma subjekt-objekt a pojímání uměleckého díla jako před-mětu před-stavy. Ve druhé části práce je potom učiněn pokus o překonání těchto schémat cestou fenomenologického odhalování bytostných struktur hudby. Významným vodítkem je při tom nejprve fenomén dotyku hudby. Ten vede k pochopení hudby jako způsobu 'bytí ve světě' konstituovaného třemi momenty: náladou, rozuměním a řečí. Hudba se tak ukazuje jako způsob odemykání 'bytí tu', tedy jako artikulace naladěné srozumitelnosti pobytu a její sdělování spolupobytu.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is an attempt to put the topic of music into context of Martin Heidegger's early and partially middle thinking. It proceeds mainly from two impulses: firstly from Heidegger's claim of overcoming the aesthetical, i.e. the metaphysical conception of the work of art, secondly from the big question mark above the empty space through which is the music in Heidegger's penetrating thinking of the essence of art present. In the first part the thesis shows reasons, why is Heidegger calling for the overcoming of the aesthetics, and tries to show the hidden assumptions in which the aesthetics always moves and which darken the original attitude to the work of art which means also to the music. We shows mainly three of them: the scheme of subject and object, the scheme of form and matter and approaching the work of art as an object (Gegenstand) of presentation (Vorstellung). In the second part of the thesis we are attempting to overcoming this schemes through the way of phenomenological revealing of the essential structures of music. An important clue to this is the phenomenon of touch. This leads to the comprehension of music as the manner of "Being-in-the-world" which is constituted by three moments: attunement (Stimmung), understanding and discourse (Rede). Thus shows music itself as an...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Německá a francouzská filosofiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV