dc.contributor.advisor | Mikeska, Tomáš | |
dc.creator | Míčková, Anežka | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T10:50:56Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T10:50:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172888 | |
dc.description.abstract | The submitteddiploma theses examines the possibilities of using children's and young adult literature in teaching History and considers its potential to fulfil goals of History class. Its theoretical part is devotedto currant discussiononthese goals and offers views of Czech and foreignexperts.An important part is examinationof existingmethodologies of workingwith fiction and consideration consider the benefits and risks that this medium offers. In the end of theses,twoteachinglessons are presented,whichare basedon contemporaryCzechworks from the ranks of literature for children and youth. These lessons were tested in primary schools and based on this experience, possible alternations to the program were added. KEYWORDS Children's and Young Adult Literature; Children's and Young Adult Literature after 1989; Czech Children's and Young Adult Literature; Children's and Young Adult Literature with historical theme,teaching History. | en_US |
dc.description.abstract | Předložená diplomová práce zkoumá možnosti využití literaturypro děti a mládež ve výuce dějepisu a zvažuje její potenciál vzhledem k naplnění cílů dějepisného vyučování. Její teoretická část se věnuje současné diskuzi nad těmito cíli a nabízí pohledy českých i zahraničníchodborníků.Důležitousoučástí práce je zkoumání existujícíchmetodikpropráci s krásnou literaturou a zvažování přínosů a rizik, které toto médium nabízí. V závěru jsou představeny dvě výukové lekce, které jsou založeny na současných českých dílech z řad literaturyproděti a mládež.Tyto lekce byly vyzkoušeny na základníchškolách a na základě těchto zkušenosti byly doplněny možné alternace programu. KLÍČOVÁ SLOVA Literatura pro děti a mládež; literatura proděti a mládež po roce 1989; česká literatura pro děti a mládež; literatura pro děti a mládež s historickoutématikou; výuka dějepisu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Literatura pro děti a mládež | cs_CZ |
dc.subject | literatura pro děti a mládež po roce 1989 | cs_CZ |
dc.subject | česká literatura pro děti a mládež | cs_CZ |
dc.subject | literatura pro děti a mládež s historickou tématikou | cs_CZ |
dc.subject | výuka dějepisu | cs_CZ |
dc.subject | Children's and Young Adult Literature | en_US |
dc.subject | Children's and Young Adult Literature after 1989 | en_US |
dc.subject | Czech Children's and Young Adult Literature | en_US |
dc.subject | Children's and Young Adult Literature with historical theme | en_US |
dc.subject | teaching History | en_US |
dc.title | Využití literatury pro děti a mládež ve výuce dějepisu na základní škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-23 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 244767 | |
dc.title.translated | The Use of Children's and Young Adult Literature in History teaching in elementary school. | en_US |
dc.contributor.referee | Parkan, František | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předložená diplomová práce zkoumá možnosti využití literaturypro děti a mládež ve výuce dějepisu a zvažuje její potenciál vzhledem k naplnění cílů dějepisného vyučování. Její teoretická část se věnuje současné diskuzi nad těmito cíli a nabízí pohledy českých i zahraničníchodborníků.Důležitousoučástí práce je zkoumání existujícíchmetodikpropráci s krásnou literaturou a zvažování přínosů a rizik, které toto médium nabízí. V závěru jsou představeny dvě výukové lekce, které jsou založeny na současných českých dílech z řad literaturyproděti a mládež.Tyto lekce byly vyzkoušeny na základníchškolách a na základě těchto zkušenosti byly doplněny možné alternace programu. KLÍČOVÁ SLOVA Literatura pro děti a mládež; literatura proděti a mládež po roce 1989; česká literatura pro děti a mládež; literatura pro děti a mládež s historickoutématikou; výuka dějepisu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The submitteddiploma theses examines the possibilities of using children's and young adult literature in teaching History and considers its potential to fulfil goals of History class. Its theoretical part is devotedto currant discussiononthese goals and offers views of Czech and foreignexperts.An important part is examinationof existingmethodologies of workingwith fiction and consideration consider the benefits and risks that this medium offers. In the end of theses,twoteachinglessons are presented,whichare basedon contemporaryCzechworks from the ranks of literature for children and youth. These lessons were tested in primary schools and based on this experience, possible alternations to the program were added. KEYWORDS Children's and Young Adult Literature; Children's and Young Adult Literature after 1989; Czech Children's and Young Adult Literature; Children's and Young Adult Literature with historical theme,teaching History. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |