Šanson v českém divadle
Chanson in the Czech theatre
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17366Identifikátory
SIS: 62570
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Christov, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
24. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Šanson Je charakterizován jako píseň, která předává určité sdělení. Proto je nejdůležitější složkou text a citlivá, osobitá interpretace. Interpret vyslovuje emoci prostřednictvím hudby, textu a hereckého projevu, často se sám ztotožňuje s postavou, o níž zpívá. Řada autorů své šansony také interpretuje, pak se jedná o zcela osobní výpověď. Šanson v sobě nese herecký prvek, avšak nejde o samoúčelný efekt, nýbrž o prostředek k vyjádření myšlenky písně a rovněž k oslovení publika, navázání kontaktu a komunikaci s divákem. Je proto možné nazvat šanson divadelní písní. Šanson je žánrem, který se v českém prostředí objevil na počátku 20. století a zrodil se v kabaretu. České tvůrce ovlivnila produkce šansonů v uměleckých a literárních kabaretech ve Francii, v Německu a v dalších zemích. Po první světové válce zažíval český kabaret rozkvět, avšak brzy se přežil. Žánry typické pro kabaret, mezi nimi i šanson, pak našly pokračování v jiných formách umělecké produkce. V meziválečném období se tak šanson objevil v revuích a v politických satirách (Osvobozené divadlo), v hudebních komediích (Nové divadlo) i na koncertních pódiích (R. A. Dvorský). Po druhé světové válce se k šansonu vracejí divadla malých forem konce padesátých let a let šedesátých (Reduta, Rokoko, Paravan, Semafor, Večerní Brno). V této době se...
The chanson is defined as a song that transmits a concrete message. Therefore the most important component is the text and a sensible interpretation. The interpreter express the emotion at the hand of the music, the text and theatrical acting, sometimes he associates himself with the person that he is singing about. Many authors interpret their chansons, in this case it is purely personal expression. The chanson is allied with the theatrical character, but it can't be an end in itself effect. This character is an instrument how to express the idea of the song and how to get the contact with the audience. It is possible to narne the chanson as "theatre song". The chanson appeared in the Czech culture at the beginning of the 20th century, in the artistic and literary kabaret. The Czech authors had been influenced by the chanson in France, in Gerrnany and other countries. The time after the 1 st world war was the golden age of the Czech kabaret, but its end carne soon. The genres that were typical for cabaret had the continuance in the other forrns of art. The chanson has been used in the revue and in the satirical theatre (Osvobozené divadlo), in the musical comedies (Nové divadlo) and at the concerts (R. A. Dvorský). Especially the small theatres were interested in the chanson in the years 50s and 60s...