Ontologie uměleckého díla u Jana Patočky
Ontology of the work of art in Jan Patočka
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17368/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17368Identifikátory
SIS: 62806
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ševčík, Miloš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
29. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Autor se ve své práci pokouší na základě filozofie Jana Patočky poukázat na problematiku ontologie uměleckého díla. První kapitola, která má charakter spíše přípravné fáze, v níž autor prostřednictvím Patočkova původního pojetí problematiky přirozeného světa připravuje prostor pro nastínění filozofického vývoje Jana Patočky s důrazem na jeho vymezení celkového pohybu lidského života, který sestává ze tří základních pohybů, z nichž třetí pohyb pravdy jakožto lidská transcedence je pohybem charakterizujícím nejenom lidskou existenci, ale i bytostné určení uměleckého díla. V závěrečné části bude doložena historická proměnlivost pravdy uměleckého díla a na základě Patočkových příspěvků k problematice umění a jednotlivých uměleckým druhům i vymezen zážitek z uměleckého díla.
In this dissertation the author attempts to refer to the issue of the ontology of a work of art based on the philosophy of Jan Patočka. The character of the first chapter is something akin to a preparation stage. Here the author uses Patočka's original concept of the issue of the natural world to prepare space in which to outline the philosophical development of Jan Patočka with emphasis on his demarcation of the overall movement of human life, which consists of three fundamental movements, of which the third movement of truth as human transcendence is movement that characterises not only human existence, but the essential determination of a work of art. The final section documents the historical variability of the truth of a work of art and defines experiences from a work of art based on Patočka's contributions to the issue of art and individual artistic types.