Osobnostně-situační konstelace nudy
Personality-situational constellation of boredom
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174067Identifikátory
SIS: 159818
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Coufalová, Jana
Chvál, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická a školní psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
15. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
pojem nuda, historické chápání nudy, vědecké teorie nudy, laické chápání nudy, reaktivní nuda, rysová nuda, nuda ve škole, diagnostika nudyKlíčová slova (anglicky)
the phenomenon of boredom, historical concept of boredom, scientific theory of boredom, lay understanding of boredom, state boredom, trait boredom, boredom at school, boredom diagnostic measurementPráce se snaží zachytit vývoj pojmu nudy od nejstarších dob do doby současné. Historické koncepty nudy jsou uchopeny prostřednictvím filozofických a literárních pojednání. Moderní vědecké přístupy k nudě jsou prezentovány s ohledem na způsob empirického ověřování nudy a její výchozí definici. Výzkumné šetření se zaměřuje na ověřování psychometrických vlastností dvou zahraničních dotazníkových nástrojů k měření nudy a na analýzu pojmu nuda v českém prostředí. Cílem výzkumného šetření je odhalit, v jakých významových úrovních je nuda vnímána českou populací žáků středních škol, a jaké osobnostní a situační faktory mají vliv na pojetí a prožitek nudy. Výstupy výzkumného šetření poukazují na určité problémy nástroje Boredom Proneness Scale autorů Farmer & Sundberg (1986) při aplikaci na českou populaci. Naopak výstupy konfirmační a explorační faktorové analýzy a provedené komparativní obsahové analýzy potvrzují vhodnost použití nástroje Multidimensional State Boredom Scale autorů Fahlman et al. (2011) na českou populaci žáků středních škol. Analýza pojmu nuda naznačuje některé souvislosti mezi vnímáním pojmu nuda, jejím prožitkem a osobnostními charakteristikami jedince a situačními faktory. Výstupy obsahově kategoriální analýzy pojmu nuda jsou v souladu s dosavadními vědeckými teoriemi a koncepty...
The dissertation tries to capture the development of the concept of boredom from ancient times to the present. Historical concepts of boredom are grasped of the philosophical and literary concepts. We analyze modern scientific approaches to boredom, their definitions and understanding of the concept, differences between them and methods of measurement. The research is focused on the verification of psychometric properties of two foreign questionnaire sclales for measuring boredom and on the analysis of the concept of boredom in the Czech environment. The main goal of the research is to expose the levels of boredom in the Czech population of high school students, and to identify personality and situational factors affect their the concept and experience of boredom. The results of the research show the problem of using the Boredom Proneness Scale by Farmer & Sundberg (1986) for the Czech population. On the contrary, the outputs of confirmatory and exploratory factor analysis and comparative analysis confirm the suitability of using the Multidimensional State Boredom Scale by Fahlman et al. (2011) for the Czech population of high school students. The analysis of the concept of boredom points to some connections between its perception, its experience and personality characteristics of the individual...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Nuda a její zvládání
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUrbanová, Denisa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024)Datum obhajoby: 30. 9. 2024Disertační práce se zabývá problematikou nudy a jejího zvládání v kontextu školy a volného času. Hlavním výzkumným záměrem bylo zachytit co možná nejkomplexnější obraz prožívání nudy a zmapovat dynamiku na pozadí jejího ... -
Copingové strategie u nudy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUrbanová, Denisa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 23. 5. 2018Práce se zabývá efektivitou různých typů copingových strategií u nudy a prověřuje jejich souvislost s některými motivačními, postojovými a volními charakteristikami u žáků střední školy. V teoretické části je nastíněn obraz ... -
Nuda ako sociologický problém
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHochmuthová, Terézia (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Datum obhajoby: 23. 6. 2014Napriek tomu, že nuda býva často považovaná za všednú súčasť každodenného života v dnešnej spoločnosti, akademický svet nie je jednotný v jej vysvetlení. Jednotliví autori sa rozchádzajú vo svojich stanoviskách jednak pri ...