Zobrazit minimální záznam

Personality-situational constellation of boredom
dc.contributor.advisorPavelková, Isabella
dc.creatorBoháčová, Aneta
dc.date.accessioned2022-07-25T12:09:09Z
dc.date.available2022-07-25T12:09:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174067
dc.description.abstractThe dissertation tries to capture the development of the concept of boredom from ancient times to the present. Historical concepts of boredom are grasped of the philosophical and literary concepts. We analyze modern scientific approaches to boredom, their definitions and understanding of the concept, differences between them and methods of measurement. The research is focused on the verification of psychometric properties of two foreign questionnaire sclales for measuring boredom and on the analysis of the concept of boredom in the Czech environment. The main goal of the research is to expose the levels of boredom in the Czech population of high school students, and to identify personality and situational factors affect their the concept and experience of boredom. The results of the research show the problem of using the Boredom Proneness Scale by Farmer & Sundberg (1986) for the Czech population. On the contrary, the outputs of confirmatory and exploratory factor analysis and comparative analysis confirm the suitability of using the Multidimensional State Boredom Scale by Fahlman et al. (2011) for the Czech population of high school students. The analysis of the concept of boredom points to some connections between its perception, its experience and personality characteristics of the individual...en_US
dc.description.abstractPráce se snaží zachytit vývoj pojmu nudy od nejstarších dob do doby současné. Historické koncepty nudy jsou uchopeny prostřednictvím filozofických a literárních pojednání. Moderní vědecké přístupy k nudě jsou prezentovány s ohledem na způsob empirického ověřování nudy a její výchozí definici. Výzkumné šetření se zaměřuje na ověřování psychometrických vlastností dvou zahraničních dotazníkových nástrojů k měření nudy a na analýzu pojmu nuda v českém prostředí. Cílem výzkumného šetření je odhalit, v jakých významových úrovních je nuda vnímána českou populací žáků středních škol, a jaké osobnostní a situační faktory mají vliv na pojetí a prožitek nudy. Výstupy výzkumného šetření poukazují na určité problémy nástroje Boredom Proneness Scale autorů Farmer & Sundberg (1986) při aplikaci na českou populaci. Naopak výstupy konfirmační a explorační faktorové analýzy a provedené komparativní obsahové analýzy potvrzují vhodnost použití nástroje Multidimensional State Boredom Scale autorů Fahlman et al. (2011) na českou populaci žáků středních škol. Analýza pojmu nuda naznačuje některé souvislosti mezi vnímáním pojmu nuda, jejím prožitkem a osobnostními charakteristikami jedince a situačními faktory. Výstupy obsahově kategoriální analýzy pojmu nuda jsou v souladu s dosavadními vědeckými teoriemi a koncepty...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpojem nudacs_CZ
dc.subjecthistorické chápání nudycs_CZ
dc.subjectvědecké teorie nudycs_CZ
dc.subjectlaické chápání nudycs_CZ
dc.subjectreaktivní nudacs_CZ
dc.subjectrysová nudacs_CZ
dc.subjectnuda ve školecs_CZ
dc.subjectdiagnostika nudycs_CZ
dc.subjectthe phenomenon of boredomen_US
dc.subjecthistorical concept of boredomen_US
dc.subjectscientific theory of boredomen_US
dc.subjectlay understanding of boredomen_US
dc.subjectstate boredomen_US
dc.subjecttrait boredomen_US
dc.subjectboredom at schoolen_US
dc.subjectboredom diagnostic measurementen_US
dc.titleOsobnostně-situační konstelace nudycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-15
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId159818
dc.title.translatedPersonality-situational constellation of boredomen_US
dc.contributor.refereeCoufalová, Jana
dc.contributor.refereeChvál, Martin
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická a školní psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEducational and School Psychologyen_US
thesis.degree.programEducational and School Psychologyen_US
thesis.degree.programPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEducational and School Psychologyen_US
uk.degree-program.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enEducational and School Psychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se snaží zachytit vývoj pojmu nudy od nejstarších dob do doby současné. Historické koncepty nudy jsou uchopeny prostřednictvím filozofických a literárních pojednání. Moderní vědecké přístupy k nudě jsou prezentovány s ohledem na způsob empirického ověřování nudy a její výchozí definici. Výzkumné šetření se zaměřuje na ověřování psychometrických vlastností dvou zahraničních dotazníkových nástrojů k měření nudy a na analýzu pojmu nuda v českém prostředí. Cílem výzkumného šetření je odhalit, v jakých významových úrovních je nuda vnímána českou populací žáků středních škol, a jaké osobnostní a situační faktory mají vliv na pojetí a prožitek nudy. Výstupy výzkumného šetření poukazují na určité problémy nástroje Boredom Proneness Scale autorů Farmer & Sundberg (1986) při aplikaci na českou populaci. Naopak výstupy konfirmační a explorační faktorové analýzy a provedené komparativní obsahové analýzy potvrzují vhodnost použití nástroje Multidimensional State Boredom Scale autorů Fahlman et al. (2011) na českou populaci žáků středních škol. Analýza pojmu nuda naznačuje některé souvislosti mezi vnímáním pojmu nuda, jejím prožitkem a osobnostními charakteristikami jedince a situačními faktory. Výstupy obsahově kategoriální analýzy pojmu nuda jsou v souladu s dosavadními vědeckými teoriemi a koncepty...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation tries to capture the development of the concept of boredom from ancient times to the present. Historical concepts of boredom are grasped of the philosophical and literary concepts. We analyze modern scientific approaches to boredom, their definitions and understanding of the concept, differences between them and methods of measurement. The research is focused on the verification of psychometric properties of two foreign questionnaire sclales for measuring boredom and on the analysis of the concept of boredom in the Czech environment. The main goal of the research is to expose the levels of boredom in the Czech population of high school students, and to identify personality and situational factors affect their the concept and experience of boredom. The results of the research show the problem of using the Boredom Proneness Scale by Farmer & Sundberg (1986) for the Czech population. On the contrary, the outputs of confirmatory and exploratory factor analysis and comparative analysis confirm the suitability of using the Multidimensional State Boredom Scale by Fahlman et al. (2011) for the Czech population of high school students. The analysis of the concept of boredom points to some connections between its perception, its experience and personality characteristics of the individual...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV