Jak covid-19 ovlivnil riziko vzniku závislosti na nakupování
How covid-19 affected the risk of schopping addiction
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174270Identifikátory
SIS: 241834
Kolekce
- Kvalifikační práce [4517]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kmoch, Vladimír
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
14. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Závislost,nakupování,covid-19,oniomanie, nelátková závislostKlíčová slova (anglicky)
Addiction, schopping, covid-19,oniomania, non-substance addictionVýchodiska: Pandemie koronaviru a její důsledky ovlivnily život mnoha lidí. Jaký vliv měly na nákupní chování respondentů? Znamenaly větší riziko vzniku závislosti na nakupování? Cíle: Hlavním cílem výzkumu je zjistit, zda respondenti zaznamenali změnu vlastního nákupního chování během lockdownu v roce 2021 a zda tato změna pro ně znamenala větší riziko vzniku závislosti na nakupování. Metody: Data byla získána formou kvantitativního výzkumu s využitím dotazníkového šetření, který byl rozšířen o výzkum kvalitativní, provedený metodou polostrukturovaného rozhovoru. Hlavní výsledky: Protiepidemická opatření z pohledu respondentů ovlivnila jejich nákupní chování. Část respondentů v době lockdownu (2021) vykazovala více znaků patologického nakupování než mimo tuto dobu. Mezi tyto znaky patří častější nakupování, nakupování nepotřebných věcí, nutkání utratit peníze, nakupování jako regulace nálady. Respondentky, které byly zahrnuty do kazuistik, u sebe zaznamenaly velký progres znaků závislosti na nakupování v době pandemie koronaviru. Závěr a doporučení: Závislost na nakupování by se mělo vnímat jako vážný problém. Někteří lidé mohou být ohroženi vznikem závislosti v psychicky náročnějších obdobích či situacích, kdy určité aktivity vykonávají za účelem úlevy, regulace nálady či vyplnění času. Výsledná...
Background: The coronavirus and its consequences have affected the lives of many people.What effect did they have on respondent's shopping behavior? Did they mean a bigger risk of shopping addiction? Aim: The main aim of the research is to find out whether the respondents noticed a change in their shopping behavior during the lockdown in 2021 and whether this change meant a bigger risk of shopping addiction. Methods: Data were obtained in the form of quantitative research using a questionnaire survey, which was extended by qualitative research, conducted by the method of semi-structured interview. Results: From the respondent's point of view, anti-epidemic measures affected their shopping behavior. Some respondents at the time of the lockdown (2021) showed more signs of pathological shopping than outside this period. These signs include more frequent shopping, shopping for unnecessary things, the urge to spend money or shopping as a retail therapy. The respondents mentioned in the case study experienced a big progression of signs of shopping addiction during the coronavirus pandemic. Conclusion and reccomendation: Shopping addiction should be seen as a serious problem. Some people may be at risk of developing addiction during mentally demanding periods or situation, when they do certain activities...