Efekt rodičovské výchovy u předškolních dětí na sledovanost sociálních sítí
The effect of parental education on preschool children on social network audience
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174368Identifiers
Study Information System: 241814
Collections
- Kvalifikační práce [4519]
Author
Advisor
Referee
Kmoch, Vladimír
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
22. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
řodiče, výchova, předškolní věk, sociální sítě, sledovanostKeywords (English)
parents, education, preschool age, social networks, viewershipVýchodiska: Rychlá a moderní doba jde velice kupředu. Moderní technologie se dostávají do rukou všem ať chceme či ne, bohužel i těm nejmenším. Všichni se od všech učíme a napodobujeme chování druhých již od malička, a hlavně od našich rodičů. Cíle: Hlavním cílem tohoto výzkumu je, zda mají rodiče vliv na používání sociálních sítích na své předškolní děti. Dalším cílem je se zaměřit na to, kolik času děti na obrazovkách tráví. Dále také zjistit, na jakých sociálních sítích děti respondentů nejvíce tráví čas a zároveň to porovnat s jejich rodiči, zda kopírují jejich vzorce chování. Metody: Data byla získána pomocí anonymního dotazníkového šetření. Celkem odpovědí bylo 136, které byly jak ve formě psané, tak on-line. Psané dotazníky byly pečlivě přepsány do excelu a následně vyhodnoceny. Výsledky: Děti jsou ovlivněny svými rodiči ve výchově, která je spojená s používáním obrazovek a jaké činnosti na nich nejvíce vyhledávají. Rodiče jsou nejvíce pro restriktivní mediaci. Další nejvíce zastoupenou je aktivní mediace. Nejvíce svoje elektronické zařízení půjčuje rodič, který má vzdělaní střední školu s maturitou či VOŠ. Nejvíce času na sociálních sítích tráví děti, kterým je 6. Nejvíce stráveného času na sociálních sítích bylo hodinu denně. Děti v předškolním věku nejsou ovlivněni svými sourozenci v...
Background: These high-speed modern times are moving forward rapidly. Modern technology is getting into the hands of everyone whether we want it or not, unfortunately even our youngest. We all learn from those around us and imitate the behavior of others from a young age, especially from our parents. Aims: The main aim of this research is to map the patterns of parental behaviour regarding the use of social networking sites and the access to electronic devices of their children who are actively attending nursery school. Methods: Data were collected using an anonymous questionnaire survey. There were 136 responses in total, which were filled in, either in writing or online. The hand written questionnaires were carefully transcribed into excel spreadsheets and then analysed. Results: Children are definitely influenced by their parents in terms of screen use and what activities they seek out most on screens. Parents are most in favor of restrictive mediation. The next most represented is active mediation. Parents with a high school diploma or college education are the most likely to lend their electronic device (cell phone, computer or laptop). 6 year old children spend the most time on social media. The most time spent on social media was one hour per day. Preschoolers are not at all influenced by...