Zobrazit minimální záznam

Wandering trought Genius loci (Cultural landscape of Bohemia)
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorDryjová, Eva
dc.date.accessioned2017-04-12T10:52:11Z
dc.date.available2017-04-12T10:52:11Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17469
dc.description.abstractNa začátku mé diplomové práce "cesty" krajinou, stál osamocený pojem ducha místa - bylo třeba jej vsadit do kontextu, který by mu byl vlastní - do prostoru a času - tedy do kulturní krajiny jako struktury s vlastní dynamikou, strukturou a pamětí (ad. 1. 1) a času událostí, času dlouhého trvání a času vnímaného (ad 1. 2.). Celou mou prací se táhne jako tenká červená nit motiv "porozumění krajině" (ad 1. 4.), spočívající na základě dualistického konceptu posvátné - profánní. Nejprve jsem s použitím cílkovských tvrdých metod mapovala existenci posvátného v oblasti "vnějšího" světa: kulturně-historicko-archeologický přístup k utváření kulturní krajiny (ad kap. 2.1) - za prvé v obecné rovině zejména podle Gojdy a s detailnějším rozborem historie české kulturní krajiny v prezentaci J. Sádla (kap. 2. 1. 3.): neolitická revoluce - baroko - 50. léta. Období baroka se ukázalo v tomto kontextu jako velmi závažný a diskutovaný fenomén - veskrze negativně jej hodnotí J. Sádlo. Baroko zásadně přineslo první kompletní využití každého kouta krajiny a zároveň byly položeny základy pro budoucí "mýtus" o existenci české krajiny jako "krajiny barokní". J. Sádlo, jemuž vždy jde o krajinu samu a uvažuje o ní z její pozice, tvrdí, že my - lidstvo jsme jen její součásti. Mluví o krajině jako celku a nikoliv o krajině " jako...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on landscape in the context of culture, or "cultural landscape" from the perspective of genius loci - "spirit of a place" - which on one hand consists of unique subjective feelings, yet also transcends subjectivity. At one level the atmosphere of a place is created by nature. However, at another level the presence of the human element is indispensable - "dead men" determine the overall spirit of each location. The overall spirit is thus an expression how landscapes appropriate us. (From this perspective the spirit of the place is not just a fleeting and purely subjective impression, but an expression of the fact that, in a manner of speaking, we are appropriated by the land ourselves.) This thesis discusses in fact two different points of view: the anthropological perspective (the subject produces nature, nature produces the subject) and the perspective of the landscape itself (landscape has its own quality - from nature's own point of view the Baroque period is a meaningless term). In order to study genius loci it is necessary to find some tools to help us describe it within the context of human history and culture. One possibility is to start with a description of cultural landscape. The theoretical explanations in the chapter "The Historical Developement of Landscape as of a Natural...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePutování geniem loci (Kulturní krajina Čech)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-26
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62794
dc.title.translatedWandering trought Genius loci (Cultural landscape of Bohemia)en_US
dc.contributor.refereeOpletalová, Lenka
dc.identifier.aleph001014658
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNa začátku mé diplomové práce "cesty" krajinou, stál osamocený pojem ducha místa - bylo třeba jej vsadit do kontextu, který by mu byl vlastní - do prostoru a času - tedy do kulturní krajiny jako struktury s vlastní dynamikou, strukturou a pamětí (ad. 1. 1) a času událostí, času dlouhého trvání a času vnímaného (ad 1. 2.). Celou mou prací se táhne jako tenká červená nit motiv "porozumění krajině" (ad 1. 4.), spočívající na základě dualistického konceptu posvátné - profánní. Nejprve jsem s použitím cílkovských tvrdých metod mapovala existenci posvátného v oblasti "vnějšího" světa: kulturně-historicko-archeologický přístup k utváření kulturní krajiny (ad kap. 2.1) - za prvé v obecné rovině zejména podle Gojdy a s detailnějším rozborem historie české kulturní krajiny v prezentaci J. Sádla (kap. 2. 1. 3.): neolitická revoluce - baroko - 50. léta. Období baroka se ukázalo v tomto kontextu jako velmi závažný a diskutovaný fenomén - veskrze negativně jej hodnotí J. Sádlo. Baroko zásadně přineslo první kompletní využití každého kouta krajiny a zároveň byly položeny základy pro budoucí "mýtus" o existenci české krajiny jako "krajiny barokní". J. Sádlo, jemuž vždy jde o krajinu samu a uvažuje o ní z její pozice, tvrdí, že my - lidstvo jsme jen její součásti. Mluví o krajině jako celku a nikoliv o krajině " jako...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on landscape in the context of culture, or "cultural landscape" from the perspective of genius loci - "spirit of a place" - which on one hand consists of unique subjective feelings, yet also transcends subjectivity. At one level the atmosphere of a place is created by nature. However, at another level the presence of the human element is indispensable - "dead men" determine the overall spirit of each location. The overall spirit is thus an expression how landscapes appropriate us. (From this perspective the spirit of the place is not just a fleeting and purely subjective impression, but an expression of the fact that, in a manner of speaking, we are appropriated by the land ourselves.) This thesis discusses in fact two different points of view: the anthropological perspective (the subject produces nature, nature produces the subject) and the perspective of the landscape itself (landscape has its own quality - from nature's own point of view the Baroque period is a meaningless term). In order to study genius loci it is necessary to find some tools to help us describe it within the context of human history and culture. One possibility is to start with a description of cultural landscape. The theoretical explanations in the chapter "The Historical Developement of Landscape as of a Natural...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990010146580106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV