Německé střední školy v Brně v letech 1918-1945
German secondary schools in Brno in 1918-1945
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17482/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17482Identifikátory
SIS: 62226
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce uvádí přehled německého středního školství v Brně v průběhu let 1918 - 1945. Mezi střední školy pro účel této práce spadají také učitelské ústavy a průmyslové a obchodní školy. Cílem je podat konkrétní obraz německého středního školství v Brně v uvedeném období v kontextu celkové školské legislativy. Samotné analýze brněnských škol předchází stručný úvod do středoškolského systému ČSR a problematiky německého středního školství v ČSR. Práce posuzuje brněnské školy z různých hledisek (počet žáků, podíl dívek na celkovém počtu žáků, vyznání a mateřský jazyk žáků, otázka financí a školného, klasifikace...) a pokouší se nastínit jejich historii a vzájemné vztahy. Výchozím materiálem jsou zejména německy psané prameny (výroční zprávy, jubilejní památníky, hlavní a třídní katalogy, kroniky) a dobová literatura týkající se středního školství (převážně od R. Neuhöfera). Text může sloužit jako podklad pro další srovnávací práce (s českými středními školami v Brně, s německými středními školami v Praze apod.)
The paper gives an account of the German secondary education in Brno during the years 1918-1945. The secondary education, within this paper, comprises training schools for teachers and technical and business schools as well. The purpose of the paper is to give a complete overview of the German secondary education in Brno during the given period of time, in the general context of education legislation. The analysis of the schools in Brno is preceded by a brief introduction to the system of secondary education in the Czechoslovak Republic and to the question of German secondary education in the Czechoslovak Republic. The paper examines the schools in Brno from diverse points of view (number of students, their religion and mother tongue, the percentage of female students, school financing and school fees, marking, …) and aims to describe the history of the schools and the relations among them. The source materials are primarily composed of documents written in German (school annual reports, anniversary memory books, principal and class registers, chronicles) and literature on secondary education of that period (predominantly by R. Neuhöfer). The work may serve as a basis for comparative works (to be compared with the Czech secondary schools in Brno, German secondary schools in Prague, etc.).