dc.contributor.advisor | Kekule, Martina | |
dc.creator | Fejt, Jan | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T17:39:14Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T17:39:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175358 | |
dc.description.abstract | The thesis compares Czech and Finnish physics textbooks on the introductory kinematic topics of position, velocity and distance. The paper compares the apparatus of tasks with which the textbooks are equipped. It mentions the influence of non-terminological meanings of lexemes on their use as terms. The thesis also summarises the development and the present of the Finnish education system and compares the scope of physics teaching in the Czech and the Finnish general education upper secondary school. | en_US |
dc.description.abstract | Práce porovnává české a finské učebnice fyziky na úvodních kinematických tématech poloha, rychlost a dráha. Práce srovnává aparát úloh, jimiž jsou učebnice vybaveny. Zmiňuje vliv neterminologických významů lexémů na jejich používání jako termínů. Práce také shrnuje vývoj a současnost finského vzdělávacího systému a porovnává rozsah výuky fyziky českého gymnázia a finské všeobecně vzdělávací střední školy. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | textbooks|physics education|e-textbooks | en_US |
dc.subject | učebnice|fyzikální vzdělávání|elektronické učebnice | cs_CZ |
dc.title | Učebnice ve fyzikálním vzdělávání u nás a ve Finsku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-02 | |
dc.description.department | Department of Physics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 239484 | |
dc.title.translated | Physics textbooks in the Czech Republic and Finland | en_US |
dc.contributor.referee | Mandíková, Dana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství fyziky - Učitelství matematiky | cs_CZ |
thesis.degree.program | Physics | en_US |
thesis.degree.program | Fyzika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství fyziky - Učitelství matematiky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Fyzika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Physics | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce porovnává české a finské učebnice fyziky na úvodních kinematických tématech poloha, rychlost a dráha. Práce srovnává aparát úloh, jimiž jsou učebnice vybaveny. Zmiňuje vliv neterminologických významů lexémů na jejich používání jako termínů. Práce také shrnuje vývoj a současnost finského vzdělávacího systému a porovnává rozsah výuky fyziky českého gymnázia a finské všeobecně vzdělávací střední školy. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis compares Czech and Finnish physics textbooks on the introductory kinematic topics of position, velocity and distance. The paper compares the apparatus of tasks with which the textbooks are equipped. It mentions the influence of non-terminological meanings of lexemes on their use as terms. The thesis also summarises the development and the present of the Finnish education system and compares the scope of physics teaching in the Czech and the Finnish general education upper secondary school. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |