Hudební vzpomínání na Terezín
Remembering Terezín Through Music
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176006Identifikátory
SIS: 227146
Kolekce
- Kvalifikační práce [6802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Seidlová, Veronika
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Sociokulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
12. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
etnomuzikologie, Přírodní škola, František Tichý, vzpomínání, TerezínKlíčová slova (anglicky)
Ethnomusicology, Přírodní škola, František Tichý, remembrance, TerezínTato diplomová práce pojednává o hudebním vzpomínání na Terezín. V jeho středu stojí František Tichý, ředitel Gymnázia Přírodní škola. V práci podrobuji analýze jeho pedagogickou, literární a dramatickou činnost, kterou zkoumám v kontextu širšího hudebního vzpomínání na Terezín. Ve svém hudebně-antropologickém výzkumu, jehož hlavními metodami bylo zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory, jsem se snažila popsat, analyzovat a interpretovat: 1) jakým způsobem probíhá vyjednávání, tvorba a nácvik inscenací, v nichž František Tichý vystupuje jako dramatik, dramaturg, režisér a hudební dramaturg ve spolupráci se svými kolegy a žáky? 2) Jakým způsobem František Tichý tematizuje a využívá hudbu ve školních projektech Přírodní školy? 3) Jaký mají tato díla dopad na konstruování představ o terezínské historii? Vzniká využitím uměleckých děl terezínských autorů nějaký alternativní narativ, ve kterém se (především) hudba stává prostředkem pro vzpomínání? Teoreticky navazuji především na etnomuzikoložku Zuzanu Jurkovou, která se v rámci výzkumu na Fakultě humanitních studií zaměřuje na kolektivní hudební vzpomínání. Klíčová slova: etnomuzikologie, Přírodní škola, František Tichý, vzpomínání, Terezín
Summary: This thesis focuses on a theme of musical remembrance of Terezín. It is an empirical, ethnomusicological field research. At its centre is František Tichý, headmaster of the Gymnázium Přírodní škola. I focuse on an analysis of his pedagogical, literary and dramatic activities, which I examine in the context of musical remembrance of Terezín. The aim of this research is to describe, analyze and to interpret by means of participating observation and semi-structured interviews: 1) How does the negotiation and production of performances take place, where František Tichý acts as a playwrighter, dramatist, director and musical dramatist in cooperation with his colleagues and pupils? 2) How does Frantisek Tichý contextualize and use music in the school projects of Gymnázium Přírodní škola? 3) How do these projects affect the construction of ideas about Terezín's history? Is there an alternative narrative generated by the use of artworks by Terezín authors, in which (above all) music becomes a means of remembering? In this research, I primarily follow the ethnomusicologist Zuzana Jurková, who focuses on remembrance as part of her research at the Faculty of Humanities. Key words: Ethnomusicology, Přírodní škola, František Tichý, remembrance, Terezín