Rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let
Development of the concept of money in children aged 5-7 years
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176929Identifikátory
SIS: 240056
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvaszová, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
12. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, finanční gramotnost, peníze, pojmotvorný procesKlíčová slova (anglicky)
pre-school child, finantial literacy, money, conceptual processDiplomová práce se zabývá tématem rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let. Hlavním záměrem práce je obohatit nabídku aktivit v oblasti finanční gramotnosti pro děti předškolního věku o aktivity spojené s rozvíjením pojmu peníze a dalších vybraných pojmů. Za tímto účelem je navrženo pět původních aktivit, které hravou formou s využitím prvků dramatické výchovy a diskuze osvětlují pojmy jako peníze, směna, šetřit, půjčka atd. Cílem diplomové práce je sestavit sérii vhodných aktivit pro děti předškolního věku, která se týká rozvíjení pojmu peníze. Práce se skládá ze tří částí. Teoretická část práce se zabývá vybranými pohledy na pojem peníze, finanční gramotnost, předmatematickou gramotnost a psychologii dítěte předškolního věku. Praktická část vychází z teoretické části a je založena na akčním výzkumu s prvky kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bylo pozorování dětí při aktivitách. Z průběhu aktivit byla pořízena videodokumentace, která umožnila pozdější zhodnocení provedených aktivit a post-reflexi a vyústila v návrhy úprav aktivit a doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA: Peníze, finanční gramotnost, předškolní dítě, platba, půjčka, šetřit si, obchod, hotovost, bankovka, mince, platidlo, měna, cena
This diploma thesis focuses on the topic of developing the concept of money in children aged 5-7 years. The main purpose of the thesis is to enrich the spectrum of activities in the area of financial literacy for children of pre-school age with activities related to the development of the concept of money and other selected concepts. To achiveve this goal, five original activities are proposed, which enlight concepts such as money, exchange, saving, loan etc. in a playful form using elements of drama education and discussion. The aim of the thesis is to compile a series of suitable activities for pre-school children, which concerns the development of the concept of money. The work consists of three parts. The theoretical part of the thesis deals with selected views on the concept of money, financial literacy, pre-mathematical literacy and the psychology of preschool-age children. The practical part is based on the theoretical part and is based on action research with elements of qualitative research. The method of data collection was the observation of children during activities. Video documentation was made from the course of the activities, which allowed a later evaluation of the activities performed and post-reflection and resulted in suggestions for modifications of the activities and...