Mateřství jako kompetence k učitelství na základní škole
Motherhood as a competence for primary school teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177577Identifiers
Study Information System: 244493
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Pavlík, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
21. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mateřství, intenzivní mateřství, slaďování pracovního a rodinného života, seberealizace, gender, feminismus, symbolické násilí, učitelstvíKeywords (English)
Motherhood, intensive mothering, work-life balance, self-realization, gender, feminism, symbolic violence, teachingDiplomová práce se zabývá zpracováním fenoménu změny profesních drah vysokoškolsky, ale nepedagogicky vzdělaných žen, které se po mateřské/rodičovské dovolené vrací zpět do pracovního procesu. Tyto ženy, které se před mateřstvím věnovaly rozmanitým zaměstnáním, ve kterých dosahovaly i značných pracovních úspěchů a plnily si své profesní sny, se ale nevrací do svých původních povolání. Nově totiž volí pozice učitelek na základní škole. Mateřství, jako ztráta původních profesních kompetencí a současně získání nových dovedností, je tak zásadním aspektem výzkumu v souvislosti s vyučováním těchto žen na základní škole. Cílem práce je formou hloubkových rozhovorů vedených z feministické perspektivy odhalit důvody a pohnutky ke změně zaměstnání jednotlivých komunikačních partnerek, a to, do jaké míry se jedná o skutečně svobodnou volbu těchto žen, a jak se na této změně podílí rodina, stát, či veřejný diskurz. Klíčová slova Mateřství, intenzivní mateřství, slaďování pracovního a rodinného života, seberealizace, gender, feminismus, symbolické násilí, učitelství
The diploma thesis is focusing on phenomenon of change of career paths of university-educated but non-pedagogically educated women who return to the work process after maternity / parental leave. However, these women, who before motherhood were engaged in various jobs, in which they also achieved considerable job success and fulfilled their professional dreams, do not return to their original jobs. They are newly choosing the position of primary school teachers. Motherhood, as a loss of original professional competencies and gaining of new competencies, is thus a key aspect of research in connection with primary school teaching. The goal of this thesis is to uncover, in the form of in-depth interviews conducted from a feminist perspective, the reasons and motives for changing the employment of individual communication partners, to what extent it is a truly free choice of these women, and how the family, state or public discourse participates in this change. Key words Motherhood, intensive mothering, work-life balance, self-realization, gender, feminism, symbolic violence, teaching