dc.creator | Hanus, Adam | |
dc.date.accessioned | 2022-11-21T13:48:37Z | |
dc.date.available | 2022-11-21T13:48:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/178031 | |
dc.description.abstract | The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. The work is divided into four topic areas. The opening part dedicates its attention to crucial literature regarding secondary schools, based on it the development of the secondary schooling in the inquired period is outlined, also the formation and evolution of secondary schooling in the political district of Sušice. Second part founded on the primary source research. All secondary schools in the political district of Sušice are analysed in detail with the emphasis put on changes in numbers of students in particular class, their gender and language composition and their geographical and socio-professional background. Emphasis is also laid on the percentage of the studying, who completed particular school successfully. The third part of this work builds on the second part. It sums up and generalises the results of the analysis and manipulates with it further using some theories from the field of history, sociology and the theory of nationalism. Especially the idea of social reproduction, social rise through secondary school education and the specific relationship of men and women to... | en_US |
dc.description.abstract | Hrad vzdělání a národa je práce, která se zabývá sekundárním vzdělávacím segmentem v prostoru politického okresu Sušice. Časový rámec práce vymezují dvě školské reformy z let 1869 a 1953. Práce se dělí na čtyři hlavní tematické okruhy. V úvodní části je věnována pozornost klíčové literatuře o středních školách, s její pomocí je pak načrtnut vývoj středního školství v průběhu zkoumaného období a rovněž je zde uveden vznik a vývoj středního školství v politickém okresu Sušice. Druhá část je založena na pramenném výzkumu. Podrobné analýze jsou zde podrobeny postupně všechny střední školy politického okresu Sušice. Důraz byl kladen na proměny počtů studujících jednotlivých ročníků, jejich genderové a jazykové složení a na geografický a socioprofesní původ studujících. Pozornost je rovněž věnována tomu, jaké procento studující danou školu úspěšně absolvovalo. Třetí část této práce je postavena na části druhé. Shrnuje a zevšeobecňuje výsledky analýzy a dále s nimi pracuje za použití některých teorií z oblasti historické vědy, sociologie a teorie nacionalismu. Konkrétně se zde pracuje se sociální reprodukcí, sociálním vzestupem, ke kterému by středoškolské vzdělání mělo vést a specifiky vztahu mužů a žen k tomuto vzdělávacímu segmentu. Pozornost je věnována též vstupu škol, studujících a pedagogů do... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | secondary schooling system|grammar schools|secondary schools of polytechnique|vocational schools|apprentice schools|school buildings|social support for children|social rise|social reproduction|secondary school and woman|secondary school and man|secondary school and culture|secondary school and nationalism|Bourdieu|diagrams of social space|1869 - 1953|Political district of Sušice|Sušice|Kašperské Hory|Stachy|Velhartice|Strašín|Rabí|Kolinec|Žihobce|Petrovice u Sušice|Hartmanice | en_US |
dc.subject | Střední školství|všeobecné střední školství|gymnázia|reálky|odborné školy|pokračovací|živnostenské|učňovské školy|školní budovy|sociální podpora studujících|sociální vzestup|sociální reprodukce|střední škola a žena|střední škola a muž|střední škola a kultura|střední škola a nacionalismus|Bourdieu|graf sociálního prostoru|1869 - 1953|Politický okres Sušice|Sušice|Kašperské Hory|Stachy|Velhartice|Strašín|Rábí|Kolinec|Žihobce|Petrovice u Sušice|Hartmanice | cs_CZ |
dc.title | Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953 | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-04-29 | |
dc.description.department | Institute of Economic and Social History | en_US |
dc.description.department | Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 222749 | |
dc.title.translated | Castle of education and nation. Genesis, development and importance of secondary schooling in the district of Sušice between the reforms in 1869 and 1953 | en_US |
dc.contributor.referee | Rákosník, Jakub | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History - Economic and Social History | en_US |
thesis.degree.discipline | Historie - hospodářské a sociální dějiny | cs_CZ |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Economic and Social History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historie - hospodářské a sociální dějiny | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History - Economic and Social History | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Hrad vzdělání a národa je práce, která se zabývá sekundárním vzdělávacím segmentem v prostoru politického okresu Sušice. Časový rámec práce vymezují dvě školské reformy z let 1869 a 1953. Práce se dělí na čtyři hlavní tematické okruhy. V úvodní části je věnována pozornost klíčové literatuře o středních školách, s její pomocí je pak načrtnut vývoj středního školství v průběhu zkoumaného období a rovněž je zde uveden vznik a vývoj středního školství v politickém okresu Sušice. Druhá část je založena na pramenném výzkumu. Podrobné analýze jsou zde podrobeny postupně všechny střední školy politického okresu Sušice. Důraz byl kladen na proměny počtů studujících jednotlivých ročníků, jejich genderové a jazykové složení a na geografický a socioprofesní původ studujících. Pozornost je rovněž věnována tomu, jaké procento studující danou školu úspěšně absolvovalo. Třetí část této práce je postavena na části druhé. Shrnuje a zevšeobecňuje výsledky analýzy a dále s nimi pracuje za použití některých teorií z oblasti historické vědy, sociologie a teorie nacionalismu. Konkrétně se zde pracuje se sociální reprodukcí, sociálním vzestupem, ke kterému by středoškolské vzdělání mělo vést a specifiky vztahu mužů a žen k tomuto vzdělávacímu segmentu. Pozornost je věnována též vstupu škol, studujících a pedagogů do... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. The work is divided into four topic areas. The opening part dedicates its attention to crucial literature regarding secondary schools, based on it the development of the secondary schooling in the inquired period is outlined, also the formation and evolution of secondary schooling in the political district of Sušice. Second part founded on the primary source research. All secondary schools in the political district of Sušice are analysed in detail with the emphasis put on changes in numbers of students in particular class, their gender and language composition and their geographical and socio-professional background. Emphasis is also laid on the percentage of the studying, who completed particular school successfully. The third part of this work builds on the second part. It sums up and generalises the results of the analysis and manipulates with it further using some theories from the field of history, sociology and the theory of nationalism. Especially the idea of social reproduction, social rise through secondary school education and the specific relationship of men and women to... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějin | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |