Analýza středního školství v Kraji Vysočina v kontextu demografického vývoje
Analysis of the secondary education in the Vysočina Region in context of demographic development
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/85413/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85413Identifikátory
SIS: 64878
Kolekce
- Kvalifikační práce [20186]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kleňhová, Michaela
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra demografie a geodemografie
Datum obhajoby
2. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kraj Vysočina, střední vzdělávání, střední školy, populační prognóza, odvozená prognóza, míry účasti žáků na středním vzdělávání, obory středního vzdělávání, kapacity oborů, kapacity školKlíčová slova (anglicky)
The Vysočina Region, secondary education, secondary schools, population forecast, derived forecast, rates of participation in secondary education, fields of study of secondary education, capacity of fields of study, capacity of schoolsAnalýza středního školství v Kraji Vysočina v kontextu demografického vývoje Abstrakt Cílem této práce je ukázat propojení mezi demografickým vývojem a vývojem vzdělávací soustavy, zde konkrétně na příkladu demografického vývoje Kraje Vysočina a jeho vlivu na střední vzdělávání v kraji. Kraj Vysočina byl vybrán proto, že se vyznačuje mnohými specifiky, která ho odlišují od ostatních krajů (např. vysoký počet malých obcí, venkovská a tradiční charakteristika kraje, nižší vzdělanostní úroveň obyvatelstva). Nejdříve je zhodnocen dosavadní demografický vývoj v kraji, v jehož kontextu je následně hodnocen vývoj vzdělávací soustavy. Poté je zkoumán vývoj počtu středních škol, jejich oborová struktura a územní rozmístění v kraji. Rovněž hodnotíme současné kapacity těchto středních škol. Jádrem analýzy je vytvoření odvozené prognózy počtu žáků v jednotlivých okresech kraje za pomoci využití měr účasti žáků na středním vzdělávání v okrese. Díky tomu, že odhad probíhá na úrovni okresů, je možné zohlednit i dojížďku mezi okresy v rámci kraje. Na závěr jsou představeny tři různé scénáře, jak by se mohly počty žáků v jednotlivých kategoriích oborů středního vzdělávání vyvíjet do budoucna. Jeden scénář odráží současné trendy ve středním vzdělávání v Kraji Vysočina, a proto se jeví jako nejpravděpodobnější. Další scénář...
Analysis of the secondary education in the Vysočina Region in context of demographic development Abstract The aim of this thesis is to show the link between the demographic development and the development of the educational system, particularly on the example of the demographic development of the Vysočina Region and its impact on the secondary education in this region. The Vysočina Region was chosen because it is characterized by numerous specifics that distinguish it from other regions (e.g. a large number of small municipalities, rural and traditional characteristics of the region and lower education attainment of the population). Firstly, the current demographic development of the region is evaluated, secondly the development of the educational system is evaluated in its context. Afterwards, we examine the development of the number of secondary schools, the structure of their fields of education and their territorial distribution in the region. We also evaluate the current capacity of the secondary schools. The core of the analysis is the creation of derived forecast of the number of pupils in the various districts of the region through the use of rates of participation in secondary education in the districts. Because the estimate is carried out at the district level, it is possible to take into account...