Green purchasing: Case of Bottled Water Consumption in the Czech Republic
Zelené nakupování: Spotřeba balené vody v České republice
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179377Identifikátory
SIS: 245100
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Opatrný, Matěj
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
1. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
balená voda, chování spotřebitelů, udržitelnost, českí spotřebitelé, návykyKlíčová slova (anglicky)
bottled water, consumer behavior, sustainability, Czech consumers, habitsAby se tvůrci politik vypořádali s různými environmentálními problémy, z nichž mnohé pramení z neudržitelného chování spotřebitelů, usilují o přechod k oběhovému hospodářství. Jednou z iniciativ v České republice je snížení jednorázového plastového odpadu. Příkladem této kategorie odpadů jsou plastové lahve používané k balení nápojů. Následně si tato práce klade za cíl odhalit determinanty spotřeby balené vody v České republice, jelikož podobná studie v daném kontextu zřejmě nebyla provedena. Data (n=3 411) použitá pro analýzu jsou získána z dotazníkového šetření "TAČR Kohoutková". Použitá metóda zahrnuje Generalizovanou ordinální logistickou regresi a Multinomickou logistickou regresi. Výsledky odhalují sociodemografické charakteristiky, chuť, zdravotní důvody, konstrukty z teorie plánovaného chování a návyky jako prediktory spotřeby balené vody. Bylo zjištěno, že u vysoce vzdělaných lidí a lidí se silným návykem pít vodu z kohoutku existuje menší pravděpodobnost, že budou konzumovat balenou vodu. Hlavními spotřebiteli tohoto produktu se jeví ti, kteří negativně vnímají chuť a zdraví vody z kohoutku, nebo pozitivně vnímají takové vlastnosti u balené vody. Naopak, neexistuje dostatek důkazů pro určení vztahu mezi environmentálními hodnotami a konzumací balené vody.
To tackle various environmental issues, many of which stem from unsustainable consumer behavior, policymakers make an effort to transition toward a circular economy. One of the initiatives in the Czech Republic includes a reduction in single-use plastic waste. An example of this waste category are plastic bottles used for beverage packaging. Consequently, this thesis aims to uncover the determinants of bottled water consumption in the Czech Republic, as a similar study does not appear to exist in this context. Data (n=3 411) used for the analysis are obtained from a survey "TAČR Kohoutková". Methods used include estimation by Generalized Ordered Logit and Multinomial Logit. Results uncover socio-demographic characteristics, taste, health reasons, constructs from the Theory of Planned Behavior, and habits as predictors of bottled water consumption. It was found that highly educated people and those with a strong habit of drinking tap water are less likely to consume bottled water. The main consumers of this product appear to be those who negatively perceive tap water taste and healthiness, or positively perceive such characteristics of bottled water. On contrary, there is not enough evidence for identifying a relationship between environmental values and bottled water intake.