Zobrazit minimální záznam

Zelené nakupování: Spotřeba balené vody v České republice
dc.contributor.advisorŠčasný, Milan
dc.creatorHanusová, Klára
dc.date.accessioned2023-11-03T08:50:08Z
dc.date.available2023-11-03T08:50:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179377
dc.description.abstractTo tackle various environmental issues, many of which stem from unsustainable consumer behavior, policymakers make an effort to transition toward a circular economy. One of the initiatives in the Czech Republic includes a reduction in single-use plastic waste. An example of this waste category are plastic bottles used for beverage packaging. Consequently, this thesis aims to uncover the determinants of bottled water consumption in the Czech Republic, as a similar study does not appear to exist in this context. Data (n=3 411) used for the analysis are obtained from a survey "TAČR Kohoutková". Methods used include estimation by Generalized Ordered Logit and Multinomial Logit. Results uncover socio-demographic characteristics, taste, health reasons, constructs from the Theory of Planned Behavior, and habits as predictors of bottled water consumption. It was found that highly educated people and those with a strong habit of drinking tap water are less likely to consume bottled water. The main consumers of this product appear to be those who negatively perceive tap water taste and healthiness, or positively perceive such characteristics of bottled water. On contrary, there is not enough evidence for identifying a relationship between environmental values and bottled water intake.en_US
dc.description.abstractAby se tvůrci politik vypořádali s různými environmentálními problémy, z nichž mnohé pramení z neudržitelného chování spotřebitelů, usilují o přechod k oběhovému hospodářství. Jednou z iniciativ v České republice je snížení jednorázového plastového odpadu. Příkladem této kategorie odpadů jsou plastové lahve používané k balení nápojů. Následně si tato práce klade za cíl odhalit determinanty spotřeby balené vody v České republice, jelikož podobná studie v daném kontextu zřejmě nebyla provedena. Data (n=3 411) použitá pro analýzu jsou získána z dotazníkového šetření "TAČR Kohoutková". Použitá metóda zahrnuje Generalizovanou ordinální logistickou regresi a Multinomickou logistickou regresi. Výsledky odhalují sociodemografické charakteristiky, chuť, zdravotní důvody, konstrukty z teorie plánovaného chování a návyky jako prediktory spotřeby balené vody. Bylo zjištěno, že u vysoce vzdělaných lidí a lidí se silným návykem pít vodu z kohoutku existuje menší pravděpodobnost, že budou konzumovat balenou vodu. Hlavními spotřebiteli tohoto produktu se jeví ti, kteří negativně vnímají chuť a zdraví vody z kohoutku, nebo pozitivně vnímají takové vlastnosti u balené vody. Naopak, neexistuje dostatek důkazů pro určení vztahu mezi environmentálními hodnotami a konzumací balené vody.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectbalená vodacs_CZ
dc.subjectchování spotřebitelůcs_CZ
dc.subjectudržitelnostcs_CZ
dc.subjectčeskí spotřebitelécs_CZ
dc.subjectnávykycs_CZ
dc.subjectbottled wateren_US
dc.subjectconsumer behavioren_US
dc.subjectsustainabilityen_US
dc.subjectCzech consumersen_US
dc.subjecthabitsen_US
dc.titleGreen purchasing: Case of Bottled Water Consumption in the Czech Republicen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-02-01
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId245100
dc.title.translatedZelené nakupování: Spotřeba balené vody v České republicecs_CZ
dc.contributor.refereeOpatrný, Matěj
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAby se tvůrci politik vypořádali s různými environmentálními problémy, z nichž mnohé pramení z neudržitelného chování spotřebitelů, usilují o přechod k oběhovému hospodářství. Jednou z iniciativ v České republice je snížení jednorázového plastového odpadu. Příkladem této kategorie odpadů jsou plastové lahve používané k balení nápojů. Následně si tato práce klade za cíl odhalit determinanty spotřeby balené vody v České republice, jelikož podobná studie v daném kontextu zřejmě nebyla provedena. Data (n=3 411) použitá pro analýzu jsou získána z dotazníkového šetření "TAČR Kohoutková". Použitá metóda zahrnuje Generalizovanou ordinální logistickou regresi a Multinomickou logistickou regresi. Výsledky odhalují sociodemografické charakteristiky, chuť, zdravotní důvody, konstrukty z teorie plánovaného chování a návyky jako prediktory spotřeby balené vody. Bylo zjištěno, že u vysoce vzdělaných lidí a lidí se silným návykem pít vodu z kohoutku existuje menší pravděpodobnost, že budou konzumovat balenou vodu. Hlavními spotřebiteli tohoto produktu se jeví ti, kteří negativně vnímají chuť a zdraví vody z kohoutku, nebo pozitivně vnímají takové vlastnosti u balené vody. Naopak, neexistuje dostatek důkazů pro určení vztahu mezi environmentálními hodnotami a konzumací balené vody.cs_CZ
uk.abstract.enTo tackle various environmental issues, many of which stem from unsustainable consumer behavior, policymakers make an effort to transition toward a circular economy. One of the initiatives in the Czech Republic includes a reduction in single-use plastic waste. An example of this waste category are plastic bottles used for beverage packaging. Consequently, this thesis aims to uncover the determinants of bottled water consumption in the Czech Republic, as a similar study does not appear to exist in this context. Data (n=3 411) used for the analysis are obtained from a survey "TAČR Kohoutková". Methods used include estimation by Generalized Ordered Logit and Multinomial Logit. Results uncover socio-demographic characteristics, taste, health reasons, constructs from the Theory of Planned Behavior, and habits as predictors of bottled water consumption. It was found that highly educated people and those with a strong habit of drinking tap water are less likely to consume bottled water. The main consumers of this product appear to be those who negatively perceive tap water taste and healthiness, or positively perceive such characteristics of bottled water. On contrary, there is not enough evidence for identifying a relationship between environmental values and bottled water intake.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID9925788303706986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV