Zobrazit minimální záznam

Syntax as a Critical Part of the Czech Language Education at Upper Primary School
dc.contributor.advisorHájková, Eva
dc.creatorVyhnánková, Lenka
dc.date.accessioned2023-07-24T16:56:50Z
dc.date.available2023-07-24T16:56:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/180756
dc.description.abstractThe thesis deals with critical points in teaching syntax at the lower secondary level of elementary school. The aim of the thesis is to identify the causes of the teacher's attitude towards syntax as a critical point in the teaching of Czech language at the lower secondary level of elementary school and to determine whether the goal of teaching syntax is fulfilled, which we consider to be the development of students' abilities and skills aimed at improving their language practice. Teacher attitudes are investigated using a questionnaire survey. Based on the findings from this survey, an analysis of entrance exams and a second questionnaire survey are also conducted, which aims to confirm and refine some of the findings from the first questionnaire survey, mainly related to the reduction of syntactic teaching content. The thesis further examines students' attitudes towards syntactic content and analyzes their work from a syntactic perspective. In the theoretical part, we describe theoretical background, comment on critical points in teaching syntax and the syntax system itself, describe the framework educational program, textbooks, and syntactic teaching content for individual grades. In the practical part, we first introduce the research methodology and set the assumptions that are evaluated in the...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá kritickými místy ve výuce syntaxe na 2. stupni ZŠ. Cílem práce je zjistit příčiny učitelského postoje k syntaxi jako ke kritickému místu ve výuce ČJ na 2. stupni ZŠ a zjistit, zda je naplňován cíl výuky syntaxe, za který považujeme rozvoj žákovských schopností a dovedností směřujících ke zlepšení jejich jazykové praxe. Učitelské postoje jsou zjišťovány pomocí dotazníkového šetření. Na základě zjištění z tohoto šetření je provedena také analýza přijímacích zkoušek a druhé dotazníkové šetření, které si klade za cíl potvrdit a zpřesnit si některá zjištění z prvního dotazníkového šetření, týkající se především redukce syntaktického učiva. Práce dále zjišťuje žákovský postoj k syntaktickému učivu a analyzuje žákovské práce ze syntaktického pohledu. V teoretické části popisujeme teoretická východiska, komentujeme kritická místa výuky syntaxe i samotného systému syntaxe, dále popisujeme RVP, učebnice a syntaktické učivo v jednotlivých ročnících. V praktické části nejprve uvádíme metodologii výzkumu a stanovujeme předpoklady, které jsou zhodnoceny v závěru práce. Po popisu metodologie následují samotné výsledky výzkumu, které jsou rozděleny na část týkající se učitelských postojů, na část týkající se žákovských postojů a na analýzu žákovských prací. Z učitelských postojů vyplývá,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsyntaxen_US
dc.subjectcritical pointen_US
dc.subjectteaching of Czech languageen_US
dc.subjectlower secondary educationen_US
dc.subjectFramework education planen_US
dc.subjecttextbooksen_US
dc.subjectsyntaxcs_CZ
dc.subjectkritické místocs_CZ
dc.subjectvýuka ČJcs_CZ
dc.subject2. stupeň ZŠcs_CZ
dc.subjectRVPcs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.titleSyntax jako kritické místo ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-22
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212657
dc.title.translatedSyntax as a Critical Part of the Czech Language Education at Upper Primary Schoolen_US
dc.contributor.refereeDoležalová, Eliška
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá kritickými místy ve výuce syntaxe na 2. stupni ZŠ. Cílem práce je zjistit příčiny učitelského postoje k syntaxi jako ke kritickému místu ve výuce ČJ na 2. stupni ZŠ a zjistit, zda je naplňován cíl výuky syntaxe, za který považujeme rozvoj žákovských schopností a dovedností směřujících ke zlepšení jejich jazykové praxe. Učitelské postoje jsou zjišťovány pomocí dotazníkového šetření. Na základě zjištění z tohoto šetření je provedena také analýza přijímacích zkoušek a druhé dotazníkové šetření, které si klade za cíl potvrdit a zpřesnit si některá zjištění z prvního dotazníkového šetření, týkající se především redukce syntaktického učiva. Práce dále zjišťuje žákovský postoj k syntaktickému učivu a analyzuje žákovské práce ze syntaktického pohledu. V teoretické části popisujeme teoretická východiska, komentujeme kritická místa výuky syntaxe i samotného systému syntaxe, dále popisujeme RVP, učebnice a syntaktické učivo v jednotlivých ročnících. V praktické části nejprve uvádíme metodologii výzkumu a stanovujeme předpoklady, které jsou zhodnoceny v závěru práce. Po popisu metodologie následují samotné výsledky výzkumu, které jsou rozděleny na část týkající se učitelských postojů, na část týkající se žákovských postojů a na analýzu žákovských prací. Z učitelských postojů vyplývá,...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with critical points in teaching syntax at the lower secondary level of elementary school. The aim of the thesis is to identify the causes of the teacher's attitude towards syntax as a critical point in the teaching of Czech language at the lower secondary level of elementary school and to determine whether the goal of teaching syntax is fulfilled, which we consider to be the development of students' abilities and skills aimed at improving their language practice. Teacher attitudes are investigated using a questionnaire survey. Based on the findings from this survey, an analysis of entrance exams and a second questionnaire survey are also conducted, which aims to confirm and refine some of the findings from the first questionnaire survey, mainly related to the reduction of syntactic teaching content. The thesis further examines students' attitudes towards syntactic content and analyzes their work from a syntactic perspective. In the theoretical part, we describe theoretical background, comment on critical points in teaching syntax and the syntax system itself, describe the framework educational program, textbooks, and syntactic teaching content for individual grades. In the practical part, we first introduce the research methodology and set the assumptions that are evaluated in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV