Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny
Analysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corpora
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182010Identifikátory
SIS: 243169
Kolekce
- Kvalifikační práce [23829]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrdlička, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Bohemistika pro cizince
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistických studií
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeština jako cizí jazyk|mluvnice|předložka|chybová analýza|žákovský korpus CzeSL|MerlinKlíčová slova (anglicky)
Czech as a foreign language|grammar|prepositions|error analysis|learner corpus CzeSL|MerlinBakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech. Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili / vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích. Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích. Klíčová slova Čeština jako cizí jazyk, mluvnice, předložka, chybová analýza, žákovský korpus CzeSL, Merlin
The bachelor thesis focuses on the analysis of the use of prepositions with temporal meaning by non-native speakers of Czech in written texts. The starting point of the thesis is the observation that the use of prepositions is very difficult for non-native speakers even at a high level of proficiency. In the theoretical part we outline the system of prepositions in contemporary Czech as described in Czech grammars, but also as reflected in theoretical works in the field of teaching prepositions to non-native speakers of Czech. The theoretical works describing methodological difficulties in teaching prepositions in the context of Czech as a foreign language are based on the authors' personal experiences with teaching. Based on the material of the CzeSL and Merlin learner corpora, we analyse the use of prepositions to confirm/disprove the difficulties in their use contained in the theoretical works. The aim of the bachelor's thesis is to quantitatively map the use of prepositions by non- native speakers in written works. Key words Czech as a foreign language, grammar, prepositions, error analysis, learner corpus CzeSL, Merlin