Zobrazit minimální záznam

Analysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corpora
dc.contributor.advisorŠkodová, Svatava
dc.creatorBenesova, Anna
dc.date.accessioned2023-07-25T02:13:43Z
dc.date.available2023-07-25T02:13:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182010
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on the analysis of the use of prepositions with temporal meaning by non-native speakers of Czech in written texts. The starting point of the thesis is the observation that the use of prepositions is very difficult for non-native speakers even at a high level of proficiency. In the theoretical part we outline the system of prepositions in contemporary Czech as described in Czech grammars, but also as reflected in theoretical works in the field of teaching prepositions to non-native speakers of Czech. The theoretical works describing methodological difficulties in teaching prepositions in the context of Czech as a foreign language are based on the authors' personal experiences with teaching. Based on the material of the CzeSL and Merlin learner corpora, we analyse the use of prepositions to confirm/disprove the difficulties in their use contained in the theoretical works. The aim of the bachelor's thesis is to quantitatively map the use of prepositions by non- native speakers in written works. Key words Czech as a foreign language, grammar, prepositions, error analysis, learner corpus CzeSL, Merlinen_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech. Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili / vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích. Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích. Klíčová slova Čeština jako cizí jazyk, mluvnice, předložka, chybová analýza, žákovský korpus CzeSL, Merlincs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech as a foreign language|grammar|prepositions|error analysis|learner corpus CzeSL|Merlinen_US
dc.subjectčeština jako cizí jazyk|mluvnice|předložka|chybová analýza|žákovský korpus CzeSL|Merlincs_CZ
dc.titleAnalýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtinycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentÚstav bohemistických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId243169
dc.title.translatedAnalysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corporaen_US
dc.contributor.refereeHrdlička, Milan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistika pro cizincecs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistika pro cizincecs_CZ
thesis.degree.programBohemistics for Foreignersen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enBohemistics for Foreignersen_US
uk.degree-program.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-program.enBohemistics for Foreignersen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech. Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili / vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích. Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích. Klíčová slova Čeština jako cizí jazyk, mluvnice, předložka, chybová analýza, žákovský korpus CzeSL, Merlincs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on the analysis of the use of prepositions with temporal meaning by non-native speakers of Czech in written texts. The starting point of the thesis is the observation that the use of prepositions is very difficult for non-native speakers even at a high level of proficiency. In the theoretical part we outline the system of prepositions in contemporary Czech as described in Czech grammars, but also as reflected in theoretical works in the field of teaching prepositions to non-native speakers of Czech. The theoretical works describing methodological difficulties in teaching prepositions in the context of Czech as a foreign language are based on the authors' personal experiences with teaching. Based on the material of the CzeSL and Merlin learner corpora, we analyse the use of prepositions to confirm/disprove the difficulties in their use contained in the theoretical works. The aim of the bachelor's thesis is to quantitatively map the use of prepositions by non- native speakers in written works. Key words Czech as a foreign language, grammar, prepositions, error analysis, learner corpus CzeSL, Merlinen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistických studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV