Modely pro vyvažování kognitivních testů
Models for equating in cognitive tests
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182164Identifikátory
SIS: 217749
Kolekce
- Kvalifikační práce [11326]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Maciak, Matúš
Oponent práce
Hlávka, Zdeněk
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Pravděpodobnost, matematická statistika a ekonometrie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pravděpodobnosti a matematické statistiky
Datum obhajoby
15. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vyvažování kognitivních testů|modely teorie odpovědi napoložku (IRT modely)|jádrové odhadyKlíčová slova (anglicky)
test equating|item-response theory (IRT) models|kernel smoothingTato práce se věnuje statistickým metodám pro vyvažování kognitivních testů, což je proces používaný k transformaci skóre z více verzí testu tak, aby byla mezi sebou porovnatelná. Teoretická část práce je rozčleněna do tří ka- pitol, kde každá se zabývá jedním z možných přístupů k procesu vyvažování. V první kapitole jsou představeny tradiční vyvažovací metody, ve druhé kapi- tole metody vyvažování za pomoci jádrových odhadů a ve třetí kapitole metody vyvažování pomocí modelů teorie odpovědi na položku. Závěrečná část práce je věnována empirické studii, ve které je ilustrováno použití vyvažovacích metod na konkrétním datovém souboru. Jedná se o odpovědi na dvě verze znalostního testu z matematiky, které byly zadávány studentům 4. ročníků základních škol v České republice v rámci mezinárodního šetření TIMSS v roce 2015. 1
This thesis focuses on statistical methods for equating cognitive tests, which is the process of transforming scores from multiple test versions to ensure their comparability. Divided into three chapters, the theoretical part of the thesis addresses different approaches to test equating. The first chapter presents tra- ditional equating methods, the second explores kernel equating methods, while the third covers equating methods using Item Response Theory models. The concluding part of the thesis showcases an empirical study demonstrating the application of equating methods on a real dataset. This dataset contains respon- ses to two versions of a math test taken by fourth-grade students in the Czech Republic as part of the 2015 TIMSS international survey. 1