dc.contributor.advisor | Brisku, Adrian | |
dc.creator | Razinkova, Ekaterina | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T23:26:12Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T23:26:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/182178 | |
dc.description.abstract | In pursuit of a competitive advantage in a globalised world, the development of a credible and appealing country's image gathers momentum. In this regard, a pivotal role is assigned to nation branding, which is graduallybecoming a notable constituent of both foreignand domestic policies.In praxis,this concept incorporates different tools,one of the most potent being national cinema. Within the post-Soviet space, the implementation of nation branding strategies is relatively novel yet promising in terms of reputational enhancement. The submitted thesis examines the correlation between the concepts of nation branding and national cinema from the instrumentalist perspective appliedtothe case study of Georgia.Based on theoretical and methodological grounding, the study provides an analysis of selected pieces of contemporary Georgian national cinema in terms of their contributionto the development of the country's brand. It was found that in the context of nation branding Georgian national cinema revealed itself as an illustrative and accessible medium that covers and represents both Western-oriented and traditional aspects of the country's national brand. There was established a modest leaning towards the more frequent representation of the latter. However, to become a more solid instrument in terms of... | en_US |
dc.description.abstract | Ve snaze získat konkurenční výhodu v globalizovaném světě se stále více pozornosti věnuje vytváření důvěryhodné a přitažlivé image země.V tétosouvislosti je klíčová role přisuzována nationbrandingu, který se postupně stává důležitou součástí zahraniční i domácí politiky. V praxi tento koncept kombinuje různé nástroje, z nichž jedním z nejúčinnějších je národní kinematografie. V postsovětském prostoru je uplatňování strategií nation brandingu poměrně nové, avšak z hlediska posílení reputace perspektivní. Předkládaná diplomová práce zkoumá korelaci mezi koncepty nation branding a národní kinematografie z instrumentalistické perspektivy následně aplikované na případovou studii Gruzie. Na základě teoretického a metodologického zakotvení poskytuje práce analýzu vybraných děl současné gruzínské národní kinematografie z hlediska jejich přínosu k rozvoji národního brandu země. Bylo zjištěno, že se gruzínská národní kinematografie v kontextu budování národního brandu projevila jakoilustrativnía přístupné médium, které reprezentujejakzápadně orientované,taktradiční aspekty národního brandu země. Dále byl zjištěn mírný příklon k častější reprezentaci tradičních aspektů. Aby se však gruzínská národní kinematografie stala pevnějším nástrojem v kontextu nation brandingu, vyžaduje další investice a technologický... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Nation branding | en_US |
dc.subject | country branding | en_US |
dc.subject | national cinema | en_US |
dc.subject | Georgia | en_US |
dc.subject | Georgia's national brand | en_US |
dc.subject | Georgian national cinema | en_US |
dc.subject | Nation branding | cs_CZ |
dc.subject | národní značka | cs_CZ |
dc.subject | národní kinematografie | cs_CZ |
dc.subject | Gruzie | cs_CZ |
dc.subject | národní značka Gruzie | cs_CZ |
dc.subject | gruzínská národní kinematografie | cs_CZ |
dc.title | Cinema as a Tool of Nation Branding Strategy: A Case Study of Georgia | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-15 | |
dc.description.department | Katedra ruských a východoevropských studií | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Russian and East European Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 248251 | |
dc.title.translated | Kino jako nástroj strategie budování národní značky: Případová studie Gruzie | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Asavei, Maria Alina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teritoriální studia se specializací Balkánská, euroasijská a středoevropská studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Area Studies with specialisation in Balkan, Eurasian and Central European Studies | en_US |
thesis.degree.program | Teritoriální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Area Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra ruských a východoevropských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Russian and East European Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Teritoriální studia se specializací Balkánská, euroasijská a středoevropská studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Area Studies with specialisation in Balkan, Eurasian and Central European Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Teritoriální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Area Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Ve snaze získat konkurenční výhodu v globalizovaném světě se stále více pozornosti věnuje vytváření důvěryhodné a přitažlivé image země.V tétosouvislosti je klíčová role přisuzována nationbrandingu, který se postupně stává důležitou součástí zahraniční i domácí politiky. V praxi tento koncept kombinuje různé nástroje, z nichž jedním z nejúčinnějších je národní kinematografie. V postsovětském prostoru je uplatňování strategií nation brandingu poměrně nové, avšak z hlediska posílení reputace perspektivní. Předkládaná diplomová práce zkoumá korelaci mezi koncepty nation branding a národní kinematografie z instrumentalistické perspektivy následně aplikované na případovou studii Gruzie. Na základě teoretického a metodologického zakotvení poskytuje práce analýzu vybraných děl současné gruzínské národní kinematografie z hlediska jejich přínosu k rozvoji národního brandu země. Bylo zjištěno, že se gruzínská národní kinematografie v kontextu budování národního brandu projevila jakoilustrativnía přístupné médium, které reprezentujejakzápadně orientované,taktradiční aspekty národního brandu země. Dále byl zjištěn mírný příklon k častější reprezentaci tradičních aspektů. Aby se však gruzínská národní kinematografie stala pevnějším nástrojem v kontextu nation brandingu, vyžaduje další investice a technologický... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In pursuit of a competitive advantage in a globalised world, the development of a credible and appealing country's image gathers momentum. In this regard, a pivotal role is assigned to nation branding, which is graduallybecoming a notable constituent of both foreignand domestic policies.In praxis,this concept incorporates different tools,one of the most potent being national cinema. Within the post-Soviet space, the implementation of nation branding strategies is relatively novel yet promising in terms of reputational enhancement. The submitted thesis examines the correlation between the concepts of nation branding and national cinema from the instrumentalist perspective appliedtothe case study of Georgia.Based on theoretical and methodological grounding, the study provides an analysis of selected pieces of contemporary Georgian national cinema in terms of their contributionto the development of the country's brand. It was found that in the context of nation branding Georgian national cinema revealed itself as an illustrative and accessible medium that covers and represents both Western-oriented and traditional aspects of the country's national brand. There was established a modest leaning towards the more frequent representation of the latter. However, to become a more solid instrument in terms of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra ruských a východoevropských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |