Femvertising v odvětví tělové kosmetiky v České republice
Femvertising in the body cosmetics industry in the Czech republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182278Identifiers
Study Information System: 251461
Collections
- Kvalifikační práce [18324]
Author
Advisor
Referee
Ortová, Nina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
16. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Femvertising, genderové stereotypy, genderové role, feminismus, reklamaKeywords (English)
Femvertising, gender stereotypes, gender role, feminism, advertisingTato bakalářská práce se zaměřuje na trend femvertisingu v reklamách na tělovou kosmetiku v České republice. Femvertising je poměrně novým fenoménem využívaným v propagaci, který se snaží prezentovat pozitivní obrazy žen a vystupovat proti genderovým stereotypům. Cílem práce bylo zjistit, zda se prvky femvertisingu vyskytují, případně jakým způsobem, ve zvolených reklamách určených pro český trh z let 2019-2022. Za tím účelem pak byla realizována kvalitativní obsahová analýza, která ukázala, že se prvky femvertisingu vyskytují ve všech vybraných reklamních spotech a tři z nich bylo možné označit za zcela femvertisingové.
This bachelor thesis focuses on the trend of femvertising in advertisements for body cosmetics in the Czech Republic. Femvertising is a relatively new phenomenon used in promotions that seek to present positive images of women and to counteract gender stereotypes. The aim of the study was to determine whether and how elements of femvertising are present in the selected advertisements intended for the Czech market from 2019-2022. For this purpose, a qualitative content analysis was conducted, which showed that elements of femvertising are present in all the selected advertisements and three of them could be described as fully femvertising.