Výuka fyziky s přihlédnutím k osobnostním typům žáků
Physics education with regard to theory of psychological types
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/182727/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182727Identifikátory
SIS: 258113
Kolekce
- Kvalifikační práce [11264]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chvál, Martin
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
22. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
teorie typů|výuka fyziky|přijímání informací|styly učeníKlíčová slova (anglicky)
theory of psychological types|physics education|learning styles|taking in informationV rámci této práce jsem se zabývala rozdělením žáků podle toho, zda přijímají informace snáze prostřednictvím intuice nebo smyslů. Teoretickým východiskem je rozdělení podle "Teorie typů" Šárky Mikové. Pro učitele je toto rozdělení klíčové, jelikož tak mohou zvýšit efektivitu výuky a individuální přístup k žákovi. Cílem bylo jednak vytipovat konkrétní prostředky ve výuce fyziky, které by mohly odpovídat jednotlivým typům žáků a dále některé z těchto prostředků použít k návrhu diagnostického dotazníku. Na základě rozhovoru se žáky pak bylo zrealizováno kvalitativní posouzení validity položek tohoto dotazníku. Konkrétně jsem vytipovala úlohy, otázky, metody a formy výuky, které rezonují s daným typem. Dále jsem na základě kvalitativní analýzy rozhovoru s žákem určila, jaký příjem informací by mohl preferovat. Tuto informaci jsem porovnala s názorem vyučujícího. Součástí práce je také posouzení validity otázek zvolených pro rozhovor a jejich navrhovaná modifikace pro budoucí využití.
For this work, I looked at the distribution of students according to whether they receive information more easily through intuition or through their senses. The theoretical basis for the thesis is the classification according to Šarka Miková's "Theory of Types". This classification is crucial for teachers as it can increase the effectiveness of their teaching and the individual approach to the student. The aim was to identify specific resources in physics teaching that could correspond to different types of students and to use some of these resources to design a diagnostic questionnaire. Based on the interview with the pupils, a qualitative assessment of the validity of the items of this questionnaire was then carried out. Specifically, I identified tasks, questions, methods and forms of teaching that resonate with the particular types. Next, based on a qualitative analysis of the interview with the student, I determined what kind of information intake he might prefer I compared this information with the teacher's opinion. The thesis also includes an assessment of the validity of the questions chosen for the interviews and suggested modifications for future use.