Zobrazit minimální záznam

Physics education with regard to theory of psychological types
dc.contributor.advisorKekule, Martina
dc.creatorKšírová, Eva
dc.date.accessioned2023-07-24T14:25:41Z
dc.date.available2023-07-24T14:25:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182727
dc.description.abstractFor this work, I looked at the distribution of students according to whether they receive information more easily through intuition or through their senses. The theoretical basis for the thesis is the classification according to Šarka Miková's "Theory of Types". This classification is crucial for teachers as it can increase the effectiveness of their teaching and the individual approach to the student. The aim was to identify specific resources in physics teaching that could correspond to different types of students and to use some of these resources to design a diagnostic questionnaire. Based on the interview with the pupils, a qualitative assessment of the validity of the items of this questionnaire was then carried out. Specifically, I identified tasks, questions, methods and forms of teaching that resonate with the particular types. Next, based on a qualitative analysis of the interview with the student, I determined what kind of information intake he might prefer I compared this information with the teacher's opinion. The thesis also includes an assessment of the validity of the questions chosen for the interviews and suggested modifications for future use.en_US
dc.description.abstractV rámci této práce jsem se zabývala rozdělením žáků podle toho, zda přijímají informace snáze prostřednictvím intuice nebo smyslů. Teoretickým východiskem je rozdělení podle "Teorie typů" Šárky Mikové. Pro učitele je toto rozdělení klíčové, jelikož tak mohou zvýšit efektivitu výuky a individuální přístup k žákovi. Cílem bylo jednak vytipovat konkrétní prostředky ve výuce fyziky, které by mohly odpovídat jednotlivým typům žáků a dále některé z těchto prostředků použít k návrhu diagnostického dotazníku. Na základě rozhovoru se žáky pak bylo zrealizováno kvalitativní posouzení validity položek tohoto dotazníku. Konkrétně jsem vytipovala úlohy, otázky, metody a formy výuky, které rezonují s daným typem. Dále jsem na základě kvalitativní analýzy rozhovoru s žákem určila, jaký příjem informací by mohl preferovat. Tuto informaci jsem porovnala s názorem vyučujícího. Součástí práce je také posouzení validity otázek zvolených pro rozhovor a jejich navrhovaná modifikace pro budoucí využití.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjecttheory of psychological types|physics education|learning styles|taking in informationen_US
dc.subjectteorie typů|výuka fyziky|přijímání informací|styly učenícs_CZ
dc.titleVýuka fyziky s přihlédnutím k osobnostním typům žákůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-22
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId258113
dc.title.translatedPhysics education with regard to theory of psychological typesen_US
dc.contributor.refereeChvál, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysics for Teacher Education with double curriculum study Mathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programFyzika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programPhysics for Teacher Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysics for Teacher Education with double curriculum study Mathematics for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csFyzika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enPhysics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV rámci této práce jsem se zabývala rozdělením žáků podle toho, zda přijímají informace snáze prostřednictvím intuice nebo smyslů. Teoretickým východiskem je rozdělení podle "Teorie typů" Šárky Mikové. Pro učitele je toto rozdělení klíčové, jelikož tak mohou zvýšit efektivitu výuky a individuální přístup k žákovi. Cílem bylo jednak vytipovat konkrétní prostředky ve výuce fyziky, které by mohly odpovídat jednotlivým typům žáků a dále některé z těchto prostředků použít k návrhu diagnostického dotazníku. Na základě rozhovoru se žáky pak bylo zrealizováno kvalitativní posouzení validity položek tohoto dotazníku. Konkrétně jsem vytipovala úlohy, otázky, metody a formy výuky, které rezonují s daným typem. Dále jsem na základě kvalitativní analýzy rozhovoru s žákem určila, jaký příjem informací by mohl preferovat. Tuto informaci jsem porovnala s názorem vyučujícího. Součástí práce je také posouzení validity otázek zvolených pro rozhovor a jejich navrhovaná modifikace pro budoucí využití.cs_CZ
uk.abstract.enFor this work, I looked at the distribution of students according to whether they receive information more easily through intuition or through their senses. The theoretical basis for the thesis is the classification according to Šarka Miková's "Theory of Types". This classification is crucial for teachers as it can increase the effectiveness of their teaching and the individual approach to the student. The aim was to identify specific resources in physics teaching that could correspond to different types of students and to use some of these resources to design a diagnostic questionnaire. Based on the interview with the pupils, a qualitative assessment of the validity of the items of this questionnaire was then carried out. Specifically, I identified tasks, questions, methods and forms of teaching that resonate with the particular types. Next, based on a qualitative analysis of the interview with the student, I determined what kind of information intake he might prefer I compared this information with the teacher's opinion. The thesis also includes an assessment of the validity of the questions chosen for the interviews and suggested modifications for future use.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV