Zobrazit minimální záznam

Iodine literacy of pregnant women
dc.contributor.advisorSelinger, Eliška
dc.creatorKazdová, Kateřina
dc.date.accessioned2023-07-24T23:15:49Z
dc.date.available2023-07-24T23:15:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182816
dc.description.abstractThis work deals with the iodine literacy of pregnant women, which means the knowledge of these women about the role of iodine in their diet. Iodine is an element whose intake is essential to produce thyroid hormones. Its deficiency has an adverse effect on the health of vulnerable groups, such as pregnant women and their children. This deficit is a problem in our country and increasing iodine literacy could help reduce it. The aim of this bachelor's thesis is to verify whether there is a relationship between the iodine literacy of pregnant women and the frequency of inclusion of foods containing iodine in their diet. Another goal is also to find a connection between the level of this literacy and the level of information of women and to find out from which sources women most often draw information. The work also includes an analysis of the use of dietary supplements and their composition. 95 women participated in the research. All of them received a questionnaire in which they answered questions about not only iodine literacy itself, but also information about nutrition, the way they eat, nutritional supplements and other topics. The frequency of consumption of certain foods was also analyzed. Half of these women visited outpatient clinics for both physiological and high-risk pregnancies of the...en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá jódovou gramotností těhotných žen, což znamená znalostmi těchto žen o roli jódu v potravě. Jód je prvek, jehož příjem je esenciální pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Jeho nedostatek má nepříznivý dopad na zdraví, a to především ohrožených skupin, jako jsou právě těhotné ženy a jejich děti. Tento deficit je v naší zemi problémem a zvýšení jódové gramotnosti by ho mohlo pomoci redukovat. Cílem této bakalářské práce je ověřit, zda existuje vztah mezi jódovou gramotností těhotných žen a frekvencí zařazování potravin obsahujících jód do jejich jídelníčku. Dalším cílem je též nalézt souvislost mezi úrovní této gramotnosti a mírou informovanosti žen a zjistit z jakých zdrojů ženy nejčastěji čerpají informace. Součástí práce je i analýza užívání doplňků stravy a jejich složení. Výzkumu se zúčastnilo 95 žen. Všechny obdržely dotazník, v němž odpovídaly na otázky týkající se nejen samotné jódové gramotnosti, ale i zdrojů o výživě, způsobu jejich stravování, výživových doplňků a dalších témat. Rozebírán byl též frekvenční potravinový jídelníček těchto žen. Polovina z těchto žen navštěvovala Gynekologicko-porodnickou kliniku 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, přičemž se jednalo o ambulance jak pro fyziologické, tak pro rizikové těhotenství. Druhá...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 1. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjectiodineen_US
dc.subjectiodine literacyen_US
dc.subjectpregnancyen_US
dc.subjectthyroid glanden_US
dc.subjectnutritionen_US
dc.subjectjódcs_CZ
dc.subjectjódová gramotnostcs_CZ
dc.subjectštítná žlázacs_CZ
dc.subjecttěhotenstvícs_CZ
dc.subjectvýživacs_CZ
dc.titleJódová gramotnost těhotných žencs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-23
dc.description.departmentIII. interní klinika - klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFNcs_CZ
dc.description.department3rd Department of Medicine - Department of Endocrinology and Metabolism First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
dc.description.facultyFirst Faculty of Medicineen_US
dc.description.faculty1. lékařská fakultacs_CZ
dc.identifier.repId251211
dc.title.translatedIodine literacy of pregnant womenen_US
dc.contributor.refereeHeniková, Marina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineNutriční terapiecs_CZ
thesis.degree.disciplineNutritional Therapyen_US
thesis.degree.programNutriční terapiecs_CZ
thesis.degree.programNutritional Therapyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs1. lékařská fakulta::III. interní klinika - klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFNcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFirst Faculty of Medicine::3rd Department of Medicine - Department of Endocrinology and Metabolism First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
uk.faculty-name.cs1. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFirst Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs1.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csNutriční terapiecs_CZ
uk.degree-discipline.enNutritional Therapyen_US
uk.degree-program.csNutriční terapiecs_CZ
uk.degree-program.enNutritional Therapyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá jódovou gramotností těhotných žen, což znamená znalostmi těchto žen o roli jódu v potravě. Jód je prvek, jehož příjem je esenciální pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Jeho nedostatek má nepříznivý dopad na zdraví, a to především ohrožených skupin, jako jsou právě těhotné ženy a jejich děti. Tento deficit je v naší zemi problémem a zvýšení jódové gramotnosti by ho mohlo pomoci redukovat. Cílem této bakalářské práce je ověřit, zda existuje vztah mezi jódovou gramotností těhotných žen a frekvencí zařazování potravin obsahujících jód do jejich jídelníčku. Dalším cílem je též nalézt souvislost mezi úrovní této gramotnosti a mírou informovanosti žen a zjistit z jakých zdrojů ženy nejčastěji čerpají informace. Součástí práce je i analýza užívání doplňků stravy a jejich složení. Výzkumu se zúčastnilo 95 žen. Všechny obdržely dotazník, v němž odpovídaly na otázky týkající se nejen samotné jódové gramotnosti, ale i zdrojů o výživě, způsobu jejich stravování, výživových doplňků a dalších témat. Rozebírán byl též frekvenční potravinový jídelníček těchto žen. Polovina z těchto žen navštěvovala Gynekologicko-porodnickou kliniku 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, přičemž se jednalo o ambulance jak pro fyziologické, tak pro rizikové těhotenství. Druhá...cs_CZ
uk.abstract.enThis work deals with the iodine literacy of pregnant women, which means the knowledge of these women about the role of iodine in their diet. Iodine is an element whose intake is essential to produce thyroid hormones. Its deficiency has an adverse effect on the health of vulnerable groups, such as pregnant women and their children. This deficit is a problem in our country and increasing iodine literacy could help reduce it. The aim of this bachelor's thesis is to verify whether there is a relationship between the iodine literacy of pregnant women and the frequency of inclusion of foods containing iodine in their diet. Another goal is also to find a connection between the level of this literacy and the level of information of women and to find out from which sources women most often draw information. The work also includes an analysis of the use of dietary supplements and their composition. 95 women participated in the research. All of them received a questionnaire in which they answered questions about not only iodine literacy itself, but also information about nutrition, the way they eat, nutritional supplements and other topics. The frequency of consumption of certain foods was also analyzed. Half of these women visited outpatient clinics for both physiological and high-risk pregnancies of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, 1. lékařská fakulta, III. interní klinika - klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFNcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV