Informovanost učitelů základních škol o domácím násilí
Awareness of primary school teachers about domestic violence
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183225Identifiers
Study Information System: 255361
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Kodymová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
20. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
domácí násilí|prevence|děti|informovanost|učitelé|základní školyKeywords (English)
domestic violence|prevention|children|awareness|teachers|primary schoolsBakalářská práce si klade za cíl zjistit informovanost učitelů základních škol o domácím násilí, možnostech vzdělávacích programů, prevenci a osvětu domácího násilí. V teoretické části se práce zabývá vymezením základních pojmů této problematiky. Práce se věnuje základní terminologii jako je domácí násilí, dítě jako oběť domácího násilí, syndrom týraného dítěte, postup pedagogů ve školách při podezření na domácí násilí u dítěte, následně na prevenci a informovanost učitelů o domácím násilí. V praktické části se práce zaměřuje na kvalitativní výzkum metodou rozhovorů.
The bachelor's thesis aims to explore the awareness of primary school teachers regarding domestic violence, educational programs available for prevention, and their knowledge about domestic violence. The theoretical part of the thesis delves into defining the fundamental concepts related to this issue. It discusses key terminologies such as domestic violence, children as victims of domestic violence, the abused child syndrome, the protocols for teachers when suspecting domestic violence in a child, as well as prevention and teachers' awareness of domestic violence. The practical part of the thesis focuses on conducting qualitative research using interviews as the primary method.