American English in Czech Middle Schools in Relation to Sociolinguistic and Cultural Preferences of the Students
Americká angličtina na druhém stupni základních škol ve vztahu k sociolingvistickým a kulturním preferencím studentů
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183231Identifikátory
SIS: 239926
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Císlerová, Magdalena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
13. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
britská a americká angličtina|preference českých studentů|kulturní kategorizace|české základní školy|vliv kultury na jazyk|výuka angličtiny v České republice|amerikanizaceKlíčová slova (anglicky)
British and American English|preferences of Czech students|cultural categorization|Czech elementary schools|influence of culture on language|instruction of English in the Czech Republic|AmericanizationTato práce zkoumá vztah mezi lingvistickými a kulturními preferencemi českých studentů angličtiny v 8. a 9. třídách základních škol. Vychází z hypotézy, že dnešní studenti budou stále silně ovlivněni systémem české výuky, která historicky klade velký důraz na britskou variantu angličtiny, a budou tak preferovat britské lexikální formy. Dále se také předpokládá, že díky silnému kulturnímu vlivu Spojených států budou studenti více obeznámeni s americkými kulturními reáliemi a budou je zároveň i preferovat. Součástí práce byl výzkum v podobě online dotazníků, kterého se zúčastnilo 215 studentů. Tento dotazník obsahoval témata jak lingvistická, tak kulturní a výsledky, které přinesl, hypotézu potvrdily. Většina studentů inklinuje k užívání britské angličtiny, zároveň ale prokázali hlubší znalosti kultury americké, kterou i osobně preferují před tou britskou. Rozdíly byly zaznamenány mezi pohlavími; dívky jsou silněji orientovány na britskou angličtinu i kulturu nežli chlapci. Studenti, kteří sami sebe lépe hodnotí a mají lepší vztah k angličtině, naopak tíhnou k angličtině a kultuře americké. Naprostá většina této práce odpovídá dosud publikované literatuře a zároveň poukazuje na...
This thesis examines the relationship between linguistic and cultural preferences of Czech students in the 8th and 9th grades of elementary schools. Its hypothesis claims that today's students are still strongly influenced by the Czech education system that places great emphasis on the instruction of British English, and therefore students prefer British lexical forms. However, it is also assumed that, due to the strong cultural influence of the United States, the students will be more familiar with American cultural phenomena and they will prefer them over British culture. As a part of the research for this thesis, an online questionnaire was administered to 215 students. This questionnaire contained questions related to both linguistic and cultural topics and its results confirmed the hypothesis. Most of the students tend to use British vocabulary even though they proved to have a deeper knowledge of American culture, preferring it over the British one. Some differences were recorded between genders; females are more inclined to prefer British English and culture than males. Simultaneously, those students who evaluated themselves as good at English and also have a better relationship with this language seem to prefer American forms and culture. The vast majority of this thesis aligns with the...