Divadelní cenzura za nacistické okupace
Theater censorship during the Nazi occupation
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183236Identifikátory
SIS: 256039
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sarkissian, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
20. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
cenzura|divadlo|nařízení|zásahy|dramatika|protektorát|Národní divadloKlíčová slova (anglicky)
censorship|theatre|regulations|interference|dramatics|protectorate|National TheatreTato bakalářská práce se zabývá cenzurou činoherní dramaturgie v době nacistické okupace se zaměřením na repertoár činohry Národního divadla v Praze. Soustředí se na kulturně politické postoje a zásahy nacistů do divadelnictví. Dále vysvětluje mechanismus cenzury, vytváření seznamů povolených a zakázaných her a popisuje tématiku dramat, která byla nežádoucí. Činoherní repertoár Národního divadla je popsán podle divadelních sezón a pozornost je věnována uváděným autorům a změnám způsobených cenzurním nařízením. Poslední kapitola vyobrazuje konkrétní příklady inscenací činohry Národního divadla z roku 1939, které byly problematické a podléhaly komplikovanému cenzurnímu zásahu. Klíčová slova cenzura, divadlo, nařízení, zásahy, dramatika, protektorát, Národní divadlo
This bachelor thesis explores the censorship of dramatic productions within the repertoire of the National Theatre in Prague during the Nazi occupation. The thesis focuses on the cultural- political attitudes of the Nazi regime, as well as their interventions in the theatre industry. In addition, it provides an explanation of the censorship mechanism, including the creation of lists of permitted and forbidden plays, and describes the themes of plays that were deemed undesirable. The National Theatre's dramatic repertoire is analysed according to the theatre season, with particular attention given to the authors featured and the changes implemented due to censorship regulations. The final chapter provides specific examples of National Theatre productions from 1939 that were problematic and subject to elaborate censorship interventions. Key words censorship, theatre, regulations, interference, dramatics, protectorate, National Theatre