Zobrazit minimální záznam

Destabilization of Man in Czech Surrealism
dc.contributor.advisorThein, Karel
dc.creatorHakenová, Martina
dc.date.accessioned2023-07-25T02:31:02Z
dc.date.available2023-07-25T02:31:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/183271
dc.description.abstractThis work focuses on the destabilization of human being in the context of Czech surrealism. It is based on the artistic realisations of Jindřich Štýrský and Toyen from the surrealist phase of their work. The specific works are used to show how the authors used disturbing imagery to reflect the anxiety typical of the interwar period. The main motif is the symbol of the human body and its fragments, which are often the subject of violence in the paintings, and which thus become a space for the manifestation of a new perception of reality beyond primary experience. The aim of the work is to show how the individual seeks to find an anchorage outside the traditional framework of harmonious, humanistically understood development, and therefore strives for a new conception of values and morality outside the positivistically attuned world, thus challenging established norms. We will see that the Surrealists took as the starting point for this reconstruction of morality the thought of Friedrich Nietzsche. Attention is also paid to dream visions that draw attention to the ambiguity of the world and are thus ordered to the level of waking experience, becoming part of a conception of a 'new objectivity' that denies the established guiding role of so-called objective reality. The work thus shows how artworks...en_US
dc.description.abstractTématem této práce je destabilizace člověka v kontextu českého surrealismu s důrazem na filosofické souvislosti umělecké tvorby. Opírá se o výtvarné realizace Jindřicha Štýrského a Toyen ze surrealistické fáze jejich tvorby. Na konkrétních dílech je tak ukázáno, jakými prostředky zneklidňující imaginace autoři reflektují úzkost, jež je pro meziválečné období typická. Hlavním motivem je symbol lidského těla a jeho fragmentů, které jsou v obrazech často předmětem násilí a jež se tak stávají prostorem pro manifestaci nového vnímání skutečnosti mimo primární zkušenost. Cílem práce je ukázat, jak se jedinec snaží nalézt ukotvení vně tradičního rámce harmonického, humanisticky chápaného rozvoje, přičemž usiluje o nové pojetí hodnot a morálky mimo pozitivisticky laděný svět a zpochybňuje tak ustálené normy. Uvidíme, že východiskem pro tuto rekonstrukci morálky bylo pro surrealisty myšlení Friedricha Nietzscheho. Pozornost je také věnovaná snovým vizím, jež upozorňují na víceznačnost světa a jsou tak řazeny na úroveň bdělého prožívání a stávají se součástí koncepce "nové objektivity", jež popírá ustálenou vůdčí úlohu tzv. objektivní reality. Práce tak ukazuje, jak se výtvarná díla podílí na zpřístupnění subjektivní nadreality, která existuje mimo empirický svět.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech surrealism|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilized body|dream|new objectivity|subjective surreality|anxiety|irrationalityen_US
dc.subjectčeský surrealismus|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilizované tělo|sen|nová objektivita|subjektivní nadrealita|úzkost|iracionalitacs_CZ
dc.titleDestabilizace člověka v českém surrealismucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-12
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId248026
dc.title.translatedDestabilization of Man in Czech Surrealismen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem této práce je destabilizace člověka v kontextu českého surrealismu s důrazem na filosofické souvislosti umělecké tvorby. Opírá se o výtvarné realizace Jindřicha Štýrského a Toyen ze surrealistické fáze jejich tvorby. Na konkrétních dílech je tak ukázáno, jakými prostředky zneklidňující imaginace autoři reflektují úzkost, jež je pro meziválečné období typická. Hlavním motivem je symbol lidského těla a jeho fragmentů, které jsou v obrazech často předmětem násilí a jež se tak stávají prostorem pro manifestaci nového vnímání skutečnosti mimo primární zkušenost. Cílem práce je ukázat, jak se jedinec snaží nalézt ukotvení vně tradičního rámce harmonického, humanisticky chápaného rozvoje, přičemž usiluje o nové pojetí hodnot a morálky mimo pozitivisticky laděný svět a zpochybňuje tak ustálené normy. Uvidíme, že východiskem pro tuto rekonstrukci morálky bylo pro surrealisty myšlení Friedricha Nietzscheho. Pozornost je také věnovaná snovým vizím, jež upozorňují na víceznačnost světa a jsou tak řazeny na úroveň bdělého prožívání a stávají se součástí koncepce "nové objektivity", jež popírá ustálenou vůdčí úlohu tzv. objektivní reality. Práce tak ukazuje, jak se výtvarná díla podílí na zpřístupnění subjektivní nadreality, která existuje mimo empirický svět.cs_CZ
uk.abstract.enThis work focuses on the destabilization of human being in the context of Czech surrealism. It is based on the artistic realisations of Jindřich Štýrský and Toyen from the surrealist phase of their work. The specific works are used to show how the authors used disturbing imagery to reflect the anxiety typical of the interwar period. The main motif is the symbol of the human body and its fragments, which are often the subject of violence in the paintings, and which thus become a space for the manifestation of a new perception of reality beyond primary experience. The aim of the work is to show how the individual seeks to find an anchorage outside the traditional framework of harmonious, humanistically understood development, and therefore strives for a new conception of values and morality outside the positivistically attuned world, thus challenging established norms. We will see that the Surrealists took as the starting point for this reconstruction of morality the thought of Friedrich Nietzsche. Attention is also paid to dream visions that draw attention to the ambiguity of the world and are thus ordered to the level of waking experience, becoming part of a conception of a 'new objectivity' that denies the established guiding role of so-called objective reality. The work thus shows how artworks...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV