dc.contributor.advisor | Valášková Vincejová, Eva | |
dc.creator | Svobodová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T00:30:47Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T00:30:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/183333 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with classroom management strategies with regard to the use of different types of educational resources used in the kindergarten environment. The theoretical part focuses more concretely on the basic definition of terms such as preschool education, rules, punishment, respectful education, rewards and alternative schools. What is their function, types and use in practice. Last but not least, it also focuses on the respectful approach, or how to establish a partnership with the child using effective forms of communication. The empirical part presents the results of the research aimed at comparing and finding differences in the formation and use of rules in kindergartens as well as the use of different types of rewards, punishments and natural consequences using a questionnaire survey. The questionnaire shows the differences between kindergartens traditional state schools and kindergartens applying innovative ways in education. It reflects the views, attitudes and experiences of the teachers themselves. KEYWORDS rules, punishments, rewards, preschool education, educational means, respectful education, natural consequence | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá strategií řízení třídy s ohledem na používání různých druhů výchovných prostředků, užívaných v prostředí mateřských škol. Teoretická část se konktrétněji zaměřuje na základní vymezení pojmů, jako je předškolní vzdělávání, pravidla, tresty, respektující výchova, odměny a alternativní školy. Jaká je jejich funkce, druhy a využití v praxi. V neposlední řadě se zaměřuje i na respektující přístup, aneb jak se dá s dítětem navázat partnerský vztah za užití efektivních forem komunikace. Empirická část prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání a hledání rozdílů v utváření a používání pravidel v mateřských školách a taktéž užívání různých druhů odměn, trestů a přirozeného důsledku za pomocí dotazníkového šetření. Z dotazníku vyplývají rozdíly mezi mateřskými školami tradičními státními a mateřskými školami aplikující inovativní způsoby ve vzdělávání. Odráží názory, postoje a zkušenosti samotných pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA pravidla, tresty, odměny, předškolní vzdělávání, výchovné prostředky, respektující výchova, přirozený důsledek | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | pravidla|tresty|odměny|předškolní vzdělávání|výchovné prostředky|respektující výchova|přirozený důsledek | cs_CZ |
dc.subject | rules|punishments|rewards|pre-school education|educational resourses|respectful education|natural consequence | en_US |
dc.title | Pravidla, tresty a odměny v předškolním vzdělávání | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-14 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 254555 | |
dc.title.translated | Rules, punishment and rewards in preschool education | en_US |
dc.contributor.referee | Skorková, Gabriela | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá strategií řízení třídy s ohledem na používání různých druhů výchovných prostředků, užívaných v prostředí mateřských škol. Teoretická část se konktrétněji zaměřuje na základní vymezení pojmů, jako je předškolní vzdělávání, pravidla, tresty, respektující výchova, odměny a alternativní školy. Jaká je jejich funkce, druhy a využití v praxi. V neposlední řadě se zaměřuje i na respektující přístup, aneb jak se dá s dítětem navázat partnerský vztah za užití efektivních forem komunikace. Empirická část prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání a hledání rozdílů v utváření a používání pravidel v mateřských školách a taktéž užívání různých druhů odměn, trestů a přirozeného důsledku za pomocí dotazníkového šetření. Z dotazníku vyplývají rozdíly mezi mateřskými školami tradičními státními a mateřskými školami aplikující inovativní způsoby ve vzdělávání. Odráží názory, postoje a zkušenosti samotných pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA pravidla, tresty, odměny, předškolní vzdělávání, výchovné prostředky, respektující výchova, přirozený důsledek | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with classroom management strategies with regard to the use of different types of educational resources used in the kindergarten environment. The theoretical part focuses more concretely on the basic definition of terms such as preschool education, rules, punishment, respectful education, rewards and alternative schools. What is their function, types and use in practice. Last but not least, it also focuses on the respectful approach, or how to establish a partnership with the child using effective forms of communication. The empirical part presents the results of the research aimed at comparing and finding differences in the formation and use of rules in kindergartens as well as the use of different types of rewards, punishments and natural consequences using a questionnaire survey. The questionnaire shows the differences between kindergartens traditional state schools and kindergartens applying innovative ways in education. It reflects the views, attitudes and experiences of the teachers themselves. KEYWORDS rules, punishments, rewards, preschool education, educational means, respectful education, natural consequence | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |