Alternativní třída ve veřejné škole
Alternative class in a public school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183855Identifikátory
SIS: 241764
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Dominik
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
výběr školy, rovnost šancí, alternativní pedagogika, veřejná školaKlíčová slova (anglicky)
school choice, equity, alternative education, public schoolDiplomová práce si klade za cíl prozkoumat podmínky založení a fungování dvou alternativních tříd ve veřejných školách na menších městech. Tyto podmínky jsou zkoumány v kontextu diferenciace primární školy a možných dopadů alternativních tříd ve veřejných školách na rovné šance. V první kapitole zkráceně popisuji společné rysy alternativních škol a jmenuji charakteristiky hlavních alternativních proudů v České republice. Dále se podrobněji věnuji programu Začít spolu, který se aplikuje na jedné ze dvou zkoumaných tříd, a jeho východiskům. Druhá zkoumaná škola z něj také vychází, ale zároveň je ovlivněna přírodní školou a dalšími alternativními směry. Další část diplomové práce se věnuje vnější a vnitřní diferenciaci a nerovným přístupům ve vzdělávání. Empirická část představuje dvě případové studie alternativních tříd ve veřejných školách. Pro účely práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Prostřednictvím pozorování a hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se všemi zúčastněnými zjišťuji důvody založení těchto tříd a odmítnutí klasického vzdělávání. Zaměřuji se na výběr žáků do těchto tříd a na to, zda jsou podmínky studia v těchto třídách spravedlivé vůči klasickým třídám. Výzkum ukazuje, že rodiče, kteří mají zájem o tyto alternativní třídy, chtějí, aby jejich děti vzdělání bavilo a neudusilo...
The aim of this thesis is to examine the founding principles and function of two alternative classes in two public schools in small towns. These conditions are analysed in context of differentiation of primary school and potential impact of alternative classes in public schools on equal chances. The first chapter will briefly describe common features of alternative schools, and I will list the characteristics of some alternative movements in the Czech Republic. I will then focus in more detail on the 'Step by Step' programme, which is used in one of the schools I examine, and its bases. The second school in my study follows a programme stemming from this, which is also influenced by 'Natural schools' and other alternative methods. The next chapter of this thesis will look at the differences and unequal access to education. The empirical section of this thesis presents two case studies of alternative classes in public schools. For the purposes of this study, a qualitative method has been applied. I try to find out the reasons for establishment of these classes and refusal of the classic education by observing the classes during teaching, and through interviews with all participants. I focus on the admission process of pupils to these classes and whether the conditions of the studies in these classes...